28. NEDĚLE - 21 HODIN - AVATAR

Avatar 5

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Fantasy
USA / Velká Británie, 2009, 162 min (SE: 171 min, Director's cut: 178 min) - TITULKY
Režie: James Cameron
Scénář: James Cameron
Kamera: Mauro Fiore
Hudba: James Horner
Hrají: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Michelle Rodriguez, Giovanni Ribisi, Joel David Moore, Wes Studi, Laz Alonso, CCH Pounder, Stephen Lang, Dileep Rao, James Pitt, Peter Mensah, Matt Gerald
VSTUPNÉ: 80 + 1

Avatar 9
Avatar

Avatar před námi otevírá neuvěřitelný svět za hranicemi naší fantazie, svět střetu dvou naprosto odlišných civilizací. Nově objevená vzdálená planeta Pandora je mírumilovné místo s obyvatelstvem - Na’vi, žijícím v souladu s divukrásnou vegetací planety. Posádka vyslaná ze Země na své průzkumné misi objeví na Pandoře velmi cenný minerál, který by měl na Zemi nevyčíslitelnou hodnotu. Pobyt na Pandoře je ovšem pro člověka možný teprve po vytvoření jeho genetického dvojníka, hybrida Avataru, který může být ovládán psychikou oddělenou od lidského těla a fyzicky odpovídá původnímu obyvatelstvu Pandory, které má fluorescentní modrou kůži a dosahuje 3m výšky. Na tuto náročnou misi je vybrán mezi jinými také Jake Sully (Sam Wothington), bývalý námořník, který byl při jedné ze svých předešlých misí paralyzován od pasu dolů. A právě šance opět chodit přiměla Jakea, aby se do programu Avatar přihlásil.

Průzkumná mise je vyslána a po přistání na Pandoře je zcela ohromena úžasnou rozmanitostí místní vegetace. Stromy dosahují výšky mrakodrapů a světélkující prales je plný nádherných tvorů, které jste nikdy neviděli, ale také hrozných prehistorických predátorů. To je jen zrnko překvapení, které posádku čeká. I když se zdá, že po počáteční nedůvěře lidí Na’vi se posádce podařilo adaptovat a také získat prostor pro diplomatickou misi, pandořané se rozhodně nehodlají nechat kolonizovat a dojde ke tvrdému střetu. Jake, který se postupně sblížil s místním obyvatelstvem, a především s místní princeznou Neytiri, stojí před rozhodnutím, za koho bojovat ve finální bitvě, která má rozhodnout o osudu a vývoji celého světa.(oficiální text distributora)

oooo O oooo

Avatar

15.12.2009 Cival Rubrika: Recenze

James Cameron to dokázal. Dokázal to v tak megalomanském stylu, že se všechny ostatní hollywoodské velkoprodukce posledních deseti let rázem scvrkly. Musíme si to přiznat hned na začátku, i když to neznamená, že by některé filmy nedokázaly důkladněji masírovat divácká srdce, nebo že by namodralá vize musela všechny srazit na kolena. Filmy si lze užívat na mnoha úrovních. Zároveň však platí, že v rámci kategorie „supernákladný hollywoodský blockbuster“ nic opulentnějšího na skladě není.

Už v prvním odstavci jsem ze sebe stihl vystřelit hned několik velikášských přívlastků. Epický, monumentální, kulervoucí, pompézní, spektakulární… všechna tahle přídavná jména se budou v souvislosti s Cameronovým snímek skloňovat. Právem. Přesto v jiných souvislostech, než na jaké jsme si zvykli. Avatar na svoji velikost primárně neupozorňuje. Nenajdete tu zbytečné akční scény nebo samoúčelné trikové exhibice. Černé díry na utápění milionů Cameron do svého díla nevyhloubil. Jen prostě vylíčil archetypální příběh ve výrazně širším měřítku.

Ústřední zápletka je už notoricky známá. Jako by s tím počítal i samotný Cameron, který v prvních dvaceti minutách spěšně vysype všechny důležité informace. Okamžitě přimkneme k ochrnutému ex-mariňákovi jménem Jake Sully, rozkoukáme se po vojenské základně, na kterou přiletěl, a tam se nám nenásilně představí všechny důležité postavy. Pak už hurá napojit se do „Avatára“ a rejdit po pralese. Kratinká expozice účelně brání bobtnání filmu na tříhodinovou stopáž. Jinak totiž není, kde ubírat.

Cameron moc dobře ví, že některé věci se nevyplatí uspěchat, každá minuta se proto bude do budoucna hodit. Ne snad kvůli odhalování nějakých nečekaných dějových zákrut – upřímně řečeno, ve filmu snad ani žádná není – ale kvůli pečlivému dovyprávění a prokreslení „vesmírného Tance s vlky“. Cameron v tomhle směru vždycky patřil mezi perfekcionisty. A zjevně na tom nehodlá nic měnit. Ani dvanáct let nečinnosti (velmi relativní nečinnosti), mu nezabránilo ve zkomponování epického megafilmu, v němž má každičký záběr své přesné místo. Prázdné recenzentské klišé, můžete si říct. Ovšem právě zde znovu získává svou věcnou podstatu. Každá zpomalovačka, každý kamerový zoom, který zpřítomňuje shluky pixelů, každý záběr, který vás má oslnit krásou Pandory, se přesně trefuje. Cameron celé dvě a půl hodiny stojí v průsečíku mezi tím, co kážou špičkoví hollywoodští řemeslníci, a tím, co je cool a vždycky jste to chtěli vidět na plátně. Adrenalin, napětí, romantika i akce se podobně jako v Titanicu setkávají v dokonalém poměru a slévají se do neslýchaně kompaktní podívané, bez slabých pasáží. Vtlouká se do hlavy dojem „že líp už danou látku prostě natočit nešlo“.

Cameron neztratil nic ze svého citu pro vyznění konkrétních scén, takže mu nedělá potíže klást za sebe intimní milostná vyznání i těžkotonážní válečnou řež. Kolikrát jsou doslova zahlcovány smysly. Oči a uši se na celé dlouhé pasáže noří do tajů Pandory, Cameron z nich přesto dokáže v mžiku vytrhnout a vsadit do filmu minutovou bezeslovnou etudu na téma „život na vozíku je na hovno“. A to si prosím vystačí jen se sedícím Samem Worthingtonem a „sebevykrádací“ hudbou Jamese Hornera, která mimochodem v celém filmu funguje fantasticky (snad jen závěrečný slaďák Leony Lewis mohl výrazně ubrat na sacharidech). Právě takhle se pozná režisér, jenž má dokonalou kontrolu nad filmem, i nad divákem samotným.

Strojová preciznost může zradit, ale Avatar naštěstí není ten případ. Je tu až příliš mnoho nových vjemů, než aby se dalo povýšeně nudit. Přílet na Pandoru totiž znamená i vstup do nové éry digitální kinematografie. Není dokonalá. Koníci v ní stále nemotorně poskakují a pohyby čtyřmetrových Na´vi ještě nejsou tak přesné, aby si člověk sem tam nepřipomněl jejích digitální původ. Občas se prostě stále zdá, jako by v té nádherné přírodě poskočila postavička z pixelů. Zázračnost Avatara pak spočívá v tom, že veškeré oslňující scenérie – a všechny kameny, na které si můžete sáhnout, voda, která stéká po tvářích, vítr, který ševelí ve stromech – důsledně zapírají svůj počítačový původ. Člověk se může pídit jen po postavách, opájet se jejich eskapádami a samozřejmě bookovat letenky hned, jak se výlet na Pandoru objeví v katalogu Čedoku.

Cameron přeskočil dobu, kdy se lamentovalo nad klíčováním na modrá nebo zelená plátna. Hrdinové, a nejen ti uměle vytvoření (!), jsou bezchybně zapuštění do počítačem generovaného prostředí, čímž se filmy jako King Kong nebo Návrat krále smrskávají v nedokonalé součástky vývojového řetězce. Na jeho konci stojí právě Avatar. To on nastavuje laťku. K němu budou trikoví mágové odkazovat. Od něj se budou odvozovat digitální maxima. O porážce Roberta Zemeckise v technologických závodech nemluvě – právě on přitom snil, že zhmotní z jedniček a nul postavy, za jejichž zorničkami bude cítit život. Jakmile uvidí Neytiri, jak lascivně pije vodu z listů, jakmile si na plátně vychutná mezidruhové milostné vyznání (jeden z nejsilnějších momentů filmu), pak pravděpodobně podpálí kůlnu se svými udělátky a svůj příští film natočí černobíle na obyčejnou šestnáctku.

Potupa pro ostatní vědecko-technické pionýry je to příliš velká - a Cameronův digitální triumf příliš nepřehlédnutelný. Znovu se přitom vyplatí zdůraznit, že Železný Jim technologie nezneužívá, ale jen ji precizně využívá. Těží z nich možná se stejnou urputností a hamižností, s jakou lidé chtějí vydolovat z panenské přírody na Pandoře vzácnou surovinu - proto těch dvanáct let čekání. Jenže pokaždé jich nakonec užije s rozvahou a s přesnou znalostí míry.

Což víceméně platí i pro 3D. Stereo na sebe prakticky neupozorňuje. Prostorovost míří do hloubky záběru, takže fandové šroubováků letících přímo do obličeje budou možná zklamáni. I k 3D Cameron přistupuje s důvtipem, jako k dalšímu upgradeu možností, jenž se nevyplatí přepálit. Díky třetímu rozměru se může publikum vpíjet do obrazu. Film prostě víc vtáhne. Eskamotérské výšlapy na skály a průlety mezi stromy jsou intenzivnější, 3D celkově zesiluje zážitek, ale film jistě bude fungovat i bez něj. Plochá verze z něj akorát něco ukrojí. Podobně jako ukrajuje dabing, jenž není vyloženě slabý, ale… zřetelně zplošťuje zvukový mix a otupuje emocionálně nejvypjatější scény, typově solidnímu obsazení navzdory. Kdo má naposlouchaný trailer, ten vytuší, že originál v několika momentech přitvrdí.

Čímž se dostáváme k té jedné jediné hvězdičce, která pod článkem chybí. Pro jistou umělost. Dá se bez problémů snést, že Avatar spojuje všemožná příběhová schémata, klišé a ověřené postupy, i když ty, pravda, občas nepůsobí přesvědčivě. Některé stěžejní momenty, jež by se vešly do otázek typu „proč Na´vi mezi sebe vpouští Avatary?“ nebo „proč se učí anglicky?“, se nepodaří věrohodně prokreslit až do poslední minuty. Pocit umělosti se pak zesiluje v momentech, kdy se na sebe navrství příliš mnoho ambicí a přepjaté ekoposelství sálá z nafialovělých scén, v nichž dva modrásci pobíhají po trávě, která se jim rozsvěcí pod nohama. V takových chvílích Avatar připomíná sci-fi fantasie desetiletých chlapců, kteří chtějí vidět hodně krásných věcí, a nezapomenout přitom na moudrá slova učitelky vlastivědy. Moc naivní, moc  infantilní… zkrátka hláškující Arnold, ani naštvaná Ripleyová, to prostě nejsou. Což vám bude sakra líto pokaždé, když Cameron odběhne od „nevinné pohádky o Gunganech“ do vojenské základny, a tam každou větou přesvědčí, že má pořád koule. Ale vyčítat mu to? Na to není nárok…

Když Jim svůj velkolepý návrat korunuje monumentálním válečným střetem z poslední půlhodinky, pochopíte, proč se od chvíle, kdy Titanic posbíral rekordních jedenáct Oscarů, nikdo neodvážil prohlásit za krále světa. Camerona z trůnu prostě jen tak někdo nesrazí.

P.S.: Čím byl ukecaný a rozverný Christoph Waltz v Hanebných panchartech, tím je rázný Stehen Lang jako plukovník Quaritch. Geniální protivník!

http://film.moviezone.cz/avatar/

oooo O oooo

James Cameron se po dvanácti letech vynořil z hlubin oceánů. V zmodernizované variaci legendy o princezně Pocahontas dokazuje, že je nejen „králem světa“, ale i vesmíru.

Avatar (2009) je americko-britský sci-fi film Jamese Camerona. Je natočen kombinací živých herců a počítačových animací. Pojednává o střetu pozemšťanů a domorodců na měsíci Pandora. Jedná se o komerčně nejúspěšnější film všech dob, získal také řadu ocenění, především za vizuální efekty.

Čekalo se na něj dlouho. James Cameron svůj „vesmírný Titanic“ střežil do posledních možných chvil a teprve poslední týdny před premiérou se nesly v duchu reklamního útoku. Nyní svět Pandory konečně přichází v celé kráse. Nebylo čekání zbytečné?

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=1XjHpcN2w7w

Avatar

Avatar 1

Avatar 1

 
Avatar 2

Avatar 2

 
Avatar 3

Avatar 3

 
Avatar 4

Avatar 4

 
Avatar 5

Avatar 5

 
Avatar 6

Avatar 6

 
Avatar 7

Avatar 7

 
Avatar 8

Avatar 8

 
Avatar 9

Avatar 9

 
Avatar 12

Avatar 12

 
Avatar 10

Avatar 10

 
Avatar 11

Avatar 11

 
Avatar 13

Avatar 13

 
Avatar 14

Avatar 14

 
Avatar 15

Avatar 15

 
Avatar 16

Avatar 16

 
Avatar 17

Avatar 17

 
 
Vytvořeno 3.6.2013 12:42:45 - aktualizováno 3.6.2013 12:56:31 | přečteno 1402x | kino
load