Slavičín

oficiální stránky města
Pondělí, 6. prosinec 2021

Vyhledávání

Nabídka filmů na SOBOTU 23. ČERVNA 2012 - 20,00 - STVOŘENI PRO LÁSKU

Stvořeni pro lásku 1

Francie / Hongkong (Block 2, JetTone, Paradis) 98 min čb/barevný
Jazyky: kantonská a mandarinská čínština, francouzština, španělština Režie: Kar-wai Wong
Produkce: Kar-wai Wong
Scénář: Kar-wai Wong
Kamera:
Christopher Doyle, Pin Bing Lee
Hudba:
Mike Galasso,  Šigeru Umebajaši
Hrají:
Maggie Cheung, Tony Leung, Chiu Wai, Ping Lam Siu, Tung Cho Cheung, Rebecca Pan, Lai Chen, Man-Lei Chan, Kam-wah Koo, Roy Cheung, Chi-ang Chi, Hsien Yu, Po-chun Chow, Tony Leung Chiu-wai, Maggie Cheung Man-yuk, Paulyn Sun, Man-Iei Wong

MFFv Cannes: Tony Leung (herec))

STVOŘENI PRO LÁSKU

DUl YEUNG NIN WA (2000)

Stvořeni pro lásku 9
Film Stvořeni pro lásku se odehrává v malém, hustě zalidněném činžáku v Hongkongu šedesátých let, kde dva sousedé tráví tolik času ve vzájemné těsné blízkosti, že není divu, když se nakonec jejich životy nakonec propojí. Tony Leung a Maggie Cheungová oba podezírají své druhy, že mezi sebou mají milostný vztah, ale nejsou si jisti, jestli mají kvůli tomu navázat vztah oni dva. Místo toho se mlčky setkávají při jídle, hovoří spolu ostýchavě a tráví společně čas, až jim dojde, že možná jsou skutečně stvořeni jeden pro druhého.

Režisér Wong, pracující jako obvykle bez scénáře, nicméně umožňuje příběhu o nevěře odvíjet se ve zvláštně rezervované a nepředvídatelné atmosféře. Tam, kde by divák mohl vycítit doutnající lásku, Wong vidí smutnou rezignaci. Oba potenciální milenci kolem sebe krouží jako dva satelity, ale podle všeho chápou, že se nikdy nedostanou na stejnou oběžnou dráhu. To není neopětovaná láska, nýbrž láska odpíraná, neboť Leung s Cheungovou se usilovně snaží nepřiblížit se jeden druhému, i když působí dojmem, že jsou si předurčeni. Wong aranžuje jejich zvláštní vztah s grácií a rytmem valčíku. Ve spolupráci se svým stálým hlavním kameramanem Christopherem Doylem sleduje pár v pomalých záběrech, jak se míjí na úzkém schodišti, rozčiluje_se nad počasím na potemnělé ulici a tajně si přehrává hádky, k jakým by mezi nimi mohlo docházet, kdyby byli skutečnými milenci.

Wong opět využívá skvělým způsobem hudbu, tentokrát především náladovou instrumentálku Nat King Colea,jejížtajemná síla narůstá, čím častěji se téma opakuje. Každá scéna je úchvatná, přetéká pečlivě propracovanými, ale uměřenými dobovými reáliemi, zachycenými ve snovém oparu nevtíravou kamerou. Cheungová oděná v bezpočtu nádherných šatů je okouzlující, dokonalý protějšek pohledného a vkusného Leunga, takže jste záhy vtaženi do pocitu, že by ti dva měli skončit spolu. To, že se tak nestane, nepřichází jako překvapení, ale emocionální naléhavost jejich ne-vztahu je pozoruhodně účinná. JKI

1000 a jeden film, které musíte vidět, než umřete

oooo O oooo

STVOŘENI PRO LÁSKU

Hong Kong

Fa yeung nin wa

EN název

In the Mood for Love

Romantický / Drama / Poetický

Hong Kong / Francie / Thajsko, 2000, 98 min

Režie: Kar-wai Wong

Hudba: Shigeru Umebayashi

Hrají: Tony Leung Chiu Wai, Maggie Cheung, Roy Cheung

Štylisticky bravúrny film o nenaplnenej láske, premlčaných slovách a odvrátených pohľadoch. Príbeh sa začína roku 1962 v Hong Kongu, kam sa do jedného domu nasťahujú dva mladé manželské páry: Chowovci a Chanovci. Keďže pani Chowová a pán Chan trávia väčšinu času na zahraničných služobných cestách, ich polovičky sa počas osamelých večerov často náhodne stretávajú na spoločnej domovej chodbe. Prehodia zopár zdvorilostných slov, ktoré viac zatajujú, ako hovoria, letmo sa dotknú...

Režisér Wong Kar-Wai týmto filmom nadviazal na svoju ťažiskovú tému (ne)komunikácie medzi mužom a ženou, ktorí sú odsúdení na večné stretávanie a míňanie sa. Film sa vyznačuje čistým vizuálnym štýlom, dokonale zladeným s hudobným soundtrackom. Získal si taký vplyv na divákov na celom svete, že ovplyvnil medzinárodné hitparády i štýl obliekania. Na MFF Cannes získal cenu za najlepší mužský herecký výkon a Grand Prix technique, Cézara za najlepší zahraničný film a mnoho iných. (oficiální text distributora)

oooo O oooo

Stvořeni pro lásku

(Dut yeung nin wa/ In The Mood For Love)

Publikováno: 23.5.2003

Také takový asijský film. Tentokrát však brilantní komorní drama o sváru touhy a cti od Kar-Wai Wonga.

Napsal: ŠIMON ŠAFRÁNEK. (recenze vyšla již 6.1.03)

Další film Wonga Kar-Waie: Happy Together O velkoměstě má každý jinou představu, přesto se ale většinou stýkají… jako koleje. Tam někde daleko

O velkoměstě má každý jinou představu, přesto se ale většinou stýkají… jako koleje. Tam někde daleko. Ale někdy blíž.

Když poslouchám Prahu od českých PSH například, mám pocit, že je to příjemná melancholická skladbička (přestože klip je agresivní a eminemovsky nabubřelý).

Chlápek jménem Kar-Wai Wong pochází z čínské Šanghaje. Na začátku 90.let upoutal agresivním filmem Chungking Express, a (podle mne lepšími) Fallen Angels. O pár let později, v kulatém roce 2000 pak přichází s pozoruhodně minimalistickým a melancholickým dramatem In The Mood For Love (Dut yeung Utekla mi (vlevo)nin wa).

Bez obalu: jde o jeden z nejerotičtějších filmů, které jsem v poslední době viděl- a to přesto, že tu až na pár letmých polibků neuvidíte vůbec nic. Vůbec nic z toho, co byste vidět chtěli. Zato dost na to, abyste si to mohli představit.

In The Mood For Love začíná až ukázkově jednoduše- ocitáme se na úsvitu šedesátých let, v Hong-Kongu, v jeho obytné čtvrti, v činžáku, v jednom z pater: do dvou vedlejších bytů se stěhují noví podnájemníci- Pan Chow s přítelkyní a paní Chan se svým manželem. Manžel jezdí často do zahraničí, přítelkyně pracuje do noci.

Wong obě tyhle vedlejší postavy snímá tak, abychom jim jen zřídka mohli vidět do obličejů.

Můj muž má milenkuTím je na jednu stranu skvěle odstraňuje ze středu plátna, kde pak má místo ústřední dvojice, zároveň ale diváka nenechá na pochybách- jsou přítomní.

Pan Chow a paní Chan se zatím pomalu a opatrně seznamují. I díky tomu, že na rozdíl od nich nejsou jejich druhé půlky tak úplně sami… snad jen díky tomu?

Ačkoli jsou k sobě přitahováni jak detektiv k mrtvole, jsou plní pochyb o tom, jestli to, co dělají, je správné, i když to evidentně dělají všichni okolo.

To, že jsou oba jen podnájemníci, jim vzájemný kontakt ještě ztěžuje. Dům se pro ně stává nepřítelem, ve městě je tma a neustále prší.

A nakonec: vybudované svazky není snadné přervat, ačkoli partneři tu nejsou, a nejspíš ani nebudou.

To vše bez přílišného patosu, spíše s tichou grácií a roztouženým šarmem.

Velkou zásluhu na celkovém dojmu mají herci, kamera a hudba. Režisérovi se podařilo najít skvělé, mlčenlivé a přitom roznícené (snad toto fascinuje Evropany na umění Východu?) představitele- Chowa hraje Tony Leung Chiu Wai, Chanovou Maggie Cheung.

V práci s obrazem byl Wong výtečný vždy. Je to ostatně doména asijských mistrů. Silně kontrastní světla, kompozice orientovaná na pohyb, kamera, která se neopájí možností vidět, ale která snímá jen přesně vymezené detaily. Tak se režisér vyhne rozmělnění, ke kterému by –při křehkosti příběhu- mohlo dojít. Zároveň posiluje atmosféru.

Tady o nás nepíší Spousta krásy a spousta cen pro dvojici: Christopher Doyle a Pin Bing Lee.

Dva základní hudební motivy pak pomáhají příběh strukturovat do kratších úseků a v prostřední části ho rozhodně urychlují.

Wong vypráví o lásce, která se nenechá spoutat papíry. Když ale lidé se často těmi papíry řídit nechají. Sami. A plní bolesti.

Ve zkratce:

Velmi osamělý a přitom velmi erotický film. Připomíná mi to píseň Take This Waltz od Leonarda Cohena. Skvělý biják od skvělého režiséra.

oooo O oooo

STVORENÍ PRE LÁSKU

Hongkongský režisér a scenárista Wong Kar - wai ukončil práce na filme Stvorení pre lásku ešte v roku 2000. Pôvodne mal byť tento príbeh súčasťou filmu, ktorý mal pojednávať .

Hongkongský režisér a scenárista Wong Kar - wai ukončil práce na filme Stvorení pre lásku ešte v roku 2000. Pôvodne mal byť tento príbeh súčasťou filmu, ktorý mal pojednávať .

Hongkongský režisér a scenárista Wong Kar - wai ukončil práce na filme Stvorení pre lásku ( Dut yeung niu wa / In the mood for love ), ešte v roku 2000. Pôvodne mal byť tento príbeh súčasťou filmu, ktorý mal pojednávať predovšetkým o jedle a príznačný bol aj jeho plánovaný názov - Tri príbehy o jedle (Three Stories about Food). Posledným z troch príbehov mal byť práve Stvorení pre lásku a mal pojednávať, podľa slov režiséra, o susedoch : " ... bývajú v rovnakom dome a neskôr odhalia, že ich partneri majú aféru. Celý príbeh sa odohráva vo vývarovniach rezancov a reštauráciách, a je to práve počas jedenia, kedy sa obaja snažia prísť na to, ako sa začal ten pomer ...". Najprv som si myslel, "Tento film je o jedle". Pýtal som sa sám seba, či je to naozaj všetko - možno je ten film o manželstve, alebo je to milostný príbeh? Ale nakoniec som si pomyslel, "Ten film je o určitom období Hongkongu ktoré poznám, ale ktoré už neexistuje."

Téma filmu, láska a vernosť, je stará ako samotné ľudstvo, ale jej spracovanie je netradičné. Poznám mnoho filmov, v ktorých je tematizovaná manželská nevera, ale nepoznám ani jeden, v ktorom by bol  problém nevery poňatý čisto iba z pohľadu podvedených, ako je tomu v Stvorení pre lásku, režiséra Wonga-Kar-wai.

Snímka rozpráva príbeh dvoch ľudí "stvorených pre lásku" v Hongkongu 60. rokov. Dva manželské páry sa v rovnaký deň nasťahujú do jedného domu a stanú sa susedmi. Už počas zhonu sťahovacích prác sa letmo stretnú na úzkej chodbe pani Chan a pán Chou, ktorí čoskoro zisťujú, že ich manželskí partneri majú spolu pomer. Toto zistenie ich zblíži a obaja pocítia k sebe náklonnosť. Počas tajných stretnutí, kedy sa snažia nájsť dôvody pre neveru svojich partnerov, si začínajú uvedomovať aj výhody slobody. Pán Chou v sebe znovu objaví túžbu písať krátke príbehy na pokračovanie, a pani Chan mu v tom pomáha. Tajne sa stretávajú v hotelovej izbe, aby mohli písať. Z ich vzájomnej náklonnosti postupne vzniká krehká láska, ktorá však zostane nenaplnená, lebo ako hovorí v jednej scéne pani Chan: " ...my nebudeme ako oni". Pán Chou odchádza pracovať do Singapuru a ich cesty sa rozchádzajú. Príbeh smutnej lásky sa vo filme končí v Kambodži, v chrámovom komplexe Angkor Wat, kde do diery v zvetranom múre pošepká pán Chou svoje tajomstvo. Aké, to sa môžeme iba domnievať, keďže nepočujeme, čo hovorí.

Kľúčovým momentom celého filmu je odhalenie nevery, od ktorého sa odvíja príbeh pani Chan a pána Chou. Ich partnerov v celom filme zhliadneme letmo asi dvakrát, pričom im nikdy nevidíme do tváre. Táto zámerná perspektíva filmu má za následok, že neverní partneri pre nás zostanú iba fantómami bez identity - stelesnením nevery. Režisér sa nechce zaoberať dôvodmi a príčinami ich nevery. Zaujímajú ho iba dôsledky, ktoré nevera so sebou prináša - utrpenie podvedených partnerov. Zároveň je tento film aj o tajných stretnutiach pani Chan a pána Chou, čo podnietilo režiséra snímať aktérov akoby z pohľadu ukrytého pozorovateľa : "Vždy som kameru za niečo postavil, lebo tento film je o týchto dvoch ľuďoch, ktorí sa snažia ukryť tajomstvo pred svojimi susedmi. Chcel som, aby sa diváci dostali do pozície susedov, pozorovateľov."

Majstrovstvo diela spočíva aj na hereckých výkonoch hlavných predstaviteľov Maggie Cheung (pani Chan) a Tonyho Leunga (pán Chou) - (obaja si už spolu zahrali pod taktovkou Wonga Kar - wai vo filme Days of Being Wild (1991) a patria medzi obľúbených hercov režiséra), ktorí sa veľmi vierohodne zhostili úloh podvedených partnerov. Osobne ma zaujal predovšetkým výkon Maggie Cheung, aj keď ocenenie za najlepší herecký výkon si z festivalu v Cannes v roku 2000 odniesol Tony Leung za úlohu pána Chou. Napriek tomu, že postava pani Chan zostala navonok akoby pokojná, bolo jej vnútorné napätie, vďaka herectvu Maggie Cheung, takmer hmatateľné. Medzi najlepšie patrí podľa mňa scéna, kedy pani Chan čaká v hotelovej izbe na pána Chou, aj keď vie, že on už nepríde. V tejto pokojnej scéne je všetko napísané v takmer nehybnej tvári madam Chan - napätie, emócie, smútok, bolesť ... .

Tempo filmu je úmerne k smutnej téme pomalé - dlhé zábery v niektorých scénach ešte umocňujú pocit utrpenia a bolesti. Atmosféru clivoty a smútku dotvára aj temná farebnosť interiérov a exteriérov a počasie - vo filme skoro stále prší. Môžeme sa kochať dlhými zábermi na daždivú ulicu, ktorá sa viac krát stane miestom stretnutia oboch postáv.

Wong Kar - wai celý film situoval, ako už bolo povedané, do Hongkongu 60. rokov. Napriek tomu, že sa väčšina scén odohrávala iba na niekoľkých miestach (interiér domu, kancelárske priestory, reštaurácia, vývarovňa slížov, ulica pred domom), bolo pre režiséra dôležité vytvoriť vierohodnú atmosféru Hongkongu 60. rokov: "Chcel som vytvoriť atmosféru a dobu na základe detailov. Strávili sme veľa času hľadaním správnych prvkov: spôsob akým sa herci pohybujú , ako hovoria." Jedným z elementov, ktorý zohral dôležitú úlohu pri rekonštrukcii dobovej atmosféry, bola hudba. Vo filme môžeme počuť známe americké melódie (viac krát zaznie španielska verzia Nat King Colovej skladby Perhaps, Perhaps, Perhaps ), až máme dojem, že sa film neodohráva v Hongkongu. Mesto sa v 60. rokoch nachádzalo, slovami režiséra, vo svojich "radio days": "V tom období sa v Hongkongu počúvalo veľa západnej hudby a mnoho hudobníkov pochádzalo z Filipín, takže bola v Hongkongu rozšírená aj latino hudba. Piesne a hudba použitá v Stvorení pre lásku bola v tom čase veľmi populárna v reštauráciách." Popri známych melódiách nás filmom prevádza hudba Michaela Galassa a Shigeru Umebayashiho, ktorá bola použitá skôr pri intímnejších scénach.

Film je majstrovským dielom režiséra Wonga Kar - waia - so zaujímavo poňatou a vizualizovanou témou, brilantnými hereckými výkonmi, nádhernými poetickými obrazmi a úžasnou hudbou. Je to film, ktorý vyžaduje pri pozeraní čas a trpezlivosť, lebo ako som už napísala, jeho tempo je pomalšie, než sme u bežnej filmovej produkcie zvyknutí a preto sa menej náročnému divákovi môže zdať nudný. Ale ako sa hovorí, trpezlivosť ruže prináša, a v tomto prípade budú trpezliví odmenení hodnotným filmovým zážitkom.

Výroky režiséra použité z rozhovoru uverejnenom na internetovej adrese: www.asianfilms.org/hongkong

Dut yeung nin wa (Hong Kong/Francúzsko, 2000, 98 min.)

Réžia: Wong Kar-wai. Scenár: Wong Kar-wai. Kamera: Christopher Doyle, Mark Lee Ping-bin. Hudba: Mike Galasso, Shigeru Umebayash. Hrajú: Cheung ,Tony Leung Chiu Wai, Ping Lam Siu, Rebecca Pan, Chen Lai, Chan Man-Lei, Koo Kam-wah, Roy Cheung, Chi Chi-ang, Yu Hsien, Chow Po-chun

Viac o filmoch nájdete tu: http://www.kinema.sk/recenzia/12510/stvoreni-pre-lasku-fa-yeung-nin-wa.htm#ixzz1xVLzRPHr

oooo O oooo

Stvořeni pro lásku (In the mood for love)

Publikováno: 4.3.2005

[Statistické údaje:] - Scénář a režie: Wong Kar-Wai. Kamera: Christopher Doyle, Li Ping-Bing. Střih: William Chang Suk-Ping. Hudba: Mike Galasso, Shigeru Umebayashi. Výprava: William Chang Suk-Ping. Kostýmy: William Chang Suk-Ping. Hrají: Maggie Cheungová (Su Li-zhen), Tony Leung Chiu-Wai (Chow Mo-wan), Siu Ping-Lam(Ah Ping), Rebecca Panová (paní Suenová), Lai Chin (pan Ho), Chi-ang Chi (Amah), Chan Man-Lui a další. Barevný, 97 minut. Dolby SR Digital. České podtitulky. Hongkong, Francie 2000. Distribuce v ČR: Artcam. Přístupný od 12 let. Premiéra v ČR: 22. května 2003.

 Dva manželské páry jako právě nastěhovaní sousedé v přelidněném Hongkongu. Mladí, pracovití a bezdětní

Dva manželské páry jako právě nastěhovaní sousedé v přelidněném Hongkongu. Mladí, pracovití a bezdětní. Manžel paní Čan a žena pana Čou stále cestující za prací. Jejich partneři zatím žijí svou věrnou samotou a prací. „Nebudeme jako oni,“ slíbí si poté, co si po dlouhé době jen přátelských pozdravů přiznají, že jejich protějšky cestují stále stejným směrem na stejně dlouhou dobu...

Stvořeni pro lásku je kouzelný snímek. Pozvolný rytmus scénáře a rytmus filmu jdou ruku v ruce. Není to pomalost, ale trpělivost nespěchat a vytrvat, co dodává příběhu jeho specifický ráz. Režisér Wong Kar-Wai tu nekonečnou osamělost čekajících partnerů ještě nádherně zdůraznil zpomalením některých záběrů a podtrhl podmanivým rytmem hudebního smyčcového doprovodu. Další den, týden, měsíc poznáme jen podle toho, že paní Čou změnila šaty - barevné letní za tlumeně šedé podzimní…

Víc jak rok se v příběhu „nic neděje“, jsme svědky té nejušlechtilejší věrnosti, která mlčky přečkává nejvšednější stereotypy dnů. Osamělí partneři se u dveří bytů jen letmo pozdraví, občas něco nesměle prohodí. Nakonec najdou odvahu a při večeři nahlas vysloví známé a bolestné pravdy: „Stejnou kabelku jako vy má i moje manželka.“ a „Můj muž má stejnou kravatu jako vy, z ciziny, u nás se nedá sehnat.“

Dobu 60. let v Československu u nás zachytil například Jan Hřebejk ve filmu Pelíšky. Tento snímek by v Asii posloužil nejen jako příběh několika rodin, ale také jako ukázka kulturního a politického světa malé středoevropské země. Stejně tak je tomu i u War-Kai Wonga. Jeho romance se odehrává ve stejné době, ale v jiném světě vyjádřeném impresionistickým stylem a poetičností filmu.

Mezi lety 1962 a 1966 plnými čekání (velká imigrace Číňanů do „cizího“ Hongkongu) se dva osamělí sousedé spřátelí a velmi se sblíží. Nezapomínají si stále připomínat, že „nebudou jako oni“ (tím myslí své nevěrné partnery), sami si nestačí uvědomovat hloubku svých citů. Natolik doufají v ryze platonický vztah, že si třeba paní Čan zkouší na panu Čou přiznání manželovy nevěry. Když pan Čou přijde nato, že paní Čan už pro něj není jen milá sousedka, trénuje si s ní rozchod – předtím, než se její manžel zase vrátí z cest.

Představitelka paní Čan Maggie Cheungová patří v hongkongském filmovém průmyslu mezi největší hvězdy. Stvořeni pro lásku v asijských zemích nasbíral tolik vavřínů, že by to vydalo na samostatný článek. V Evropě a Americe, si krom jiných ocenění, odnesl i Césara, Felixe a cenu Asociace amerických kritiků. Stvořeni pro lásku prostě vzalo za srdce většinu filmových fajnšmekrů a bude se líbit i vám, pokud ovšem dáváte před Jennifer Lopezovou přednost nějaké té Amálce z Montmarteru.

Volným pokračováním filmu Stvořeni pro lásku je snímek 2046.

Stvořeni pro lásku

Stvořeni pro lásku 2

Stvořeni pro lásku 2

 
Stvořeni pro lásku 6

Stvořeni pro lásku 6

 
Stvořeni pro lásku 9

Stvořeni pro lásku 9

 
Stvořeni pro lásku 7

Stvořeni pro lásku 7

 
Stvořeni pro lásku 3

Stvořeni pro lásku 3

 
Stvořeni pro lásku 8

Stvořeni pro lásku 8

 
Stvořeni pro lásku 4

Stvořeni pro lásku 4

 
Stvořeni pro lásku 1

Stvořeni pro lásku 1

 
Stvořeni pro lásku 5

Stvořeni pro lásku 5

 
 
Vytvořeno 15.6.2012 21:41:31 | přečteno 2375x | kino
 

město Slavičín
Osvobození 25, 763 21 Slavičín

tel.: 577 004 800*
fax: 577 004 802
e-mail: podatelna@mesto-slavicin.cz
ID datové schránky: jsub2vd

IČ: 00284459
DIČ: CZ00284459
č.ú.: 2924661/0100, KB a.s.

 
load