Slavičín

oficiální stránky města
Úterý, 30. listopad 2021

Vyhledávání

Nabídka filmů na SOBOTU 9. DUBNA 2011 - 20,00 - SOKOLOVNA - PODZIMNÍ ALMANACH

Podzimní almanach 11

Maďarsko, 1985, 119 min * sekce: Visegradský horizont - Retrospektivy * režie: Béla Tarr * scénář: Béla Tarr * kamera: Sándor Kardos, Ferenc Pap, Buda Gulyás * hudba: Mihály Víg * hrají: Hédi Temessyová (Hédi), Erika Bodnárová (Anna), Miklós B. Székely (Miklós), Pál Hetényi (Tibor), János Derzsi (János)

Podzimní almanach

 Podzimní almanach 15

Originální název: Öszi almanach

Drama

Tarrův pátý celovečerní film předznamenává jeho vrcholné tvůrčí období. Poprvé se zde setkáváme s prostředím, které můžeme směle nazvat předpeklím, a to v souladu jak se zážitky postav, tak s výraznou stylizací filmu. Sledujeme osud pěti postav uvězněných v propletených vztazích, kde lze jen těžko rozlišit mezi potřebami citovými, sexuálními a majetkovými. Vzájemná závislost neumožňuje postavám vystoupit ze začarovaného kruhu boje o "trofej", jejíž obsah se mění tak rychle, jako vznikají a zanikají strategická spojenectví mezi postavami. Jejich vyšinuté chování je zde ještě psychologicky podmíněno a neohlašuje zánik společnosti jako v režisérových pozdějších filmech. Od nich se také liší upřednostňováním prostorových vztahů na úkor časových, kdy nemožnost úniku je doslova znázorněna situováním děje do jediného bytu.

ooo O ooo

Jesenný almanach predstavuje v tvorbe režiséra Bélu Tarra obrat od autentického, dokumentárne ladeného režijnému štýlu k formalizmu, štylizovanej práci s priestorom, svetlom a hereckými výkonmi. Film portrétuje rozvrátené vzťahy medzi ľuďmi, poznačené krutosťou, odcudzením a morálnym úpadkom. Päť postáv príbehu sa nachádza v uzavretom priestore jedného bytu. Vzťahy medzi nimi sú riadené strachom a túžbou, nenachádzajú však žiadnu vzájomnosť či pochopenie. Matka a syn sa nenávidia a navzájom podozrievajú z využívania. Matka sa bojí, že jej syn sa o ňu zaujíma iba pre peniaze, syn si zase myslí, že ho prostredníctvom nich matka vydiera. Slúžku Annu používa matka ako svojho otroka. Jej milenec sa zase zaujíma iba o jej telo. A nájomník, ktorého syn do bytu privedie, zasa myslí iba na peniaze, ktoré by tu mohol ukradnúť.

ooo O ooo

Ceny: Maďarský filmový týden 1984: nejlepší herec (Miklós B. Székely), MFF Locarno 1984: Cena Ernesta Artarii (Béla Tarr)

Podzimní almanach znamená ostrý zlom v Tarrově tvorbě a zaujímá v ní zcela výjimečné postavení, jelikož žádný z předchozích ani následujících filmů mu není podobný. Namísto polodokumentárních sociálních kritik si režisér zvolil výraznou stylizaci. V příběhu dodržuje jednotu místa, jímž je dům, obývaný nemocnou Hédi, jejím synem Jánosem, ošetřovatelkou s milencem Miklosem a bývalým učitelem Tiborem. Společné obydlí působí dojmem uzavřeného akvária, v němž se nájemníci setkávají při rozhovorech a v konfliktech. Všichni z nějakého důvodu potřebují ty ostatní, a tak spolu žijí, přestože se často nenávidí a jejich vzájemné vztahy jsou plny nepřátelství, zášti, přetvářky a odcizení. Snad nejvíce je spojují Hédiny peníze, kolem nichž se točí minimalistický děj.

Podobně jako v předchozích filmech nechává režisér herce improvizovat a rozvíjí tak příběh pomocí dialogů vznikajících na místě. Jako vždy brání divákovi proniknout do myslí postav, neboť nepropracovává jejich psychologii, avšak z hlediska stylu se vydává zcela novým směrem. Důležitou roli hrají barvy, pomocí nichž se Tarr tentokrát vyjadřuje. Různobarevné je také svícení, dílu tak dominují červená, modrá a zelená, jež se spolu setkávají a mísí. Roztržitou ruční kameru střídá statickými záběry a poklidnými jízdami. Záběry nabývají na délce, čehož bude autor hojně využívat u všech dalších děl. Nebrání se žádnému možnému úhlu záběru, můžeme tedy sledovat prostředí z nadhledů či podhledů (dokonce absolutních), prostor snímá přes nejrůznější překážky. Sílí tendence opustit detaily a polodetaily, začínají převažovat polocelky. To co zůstává, je ale sklon k nezúčastněnému pozorování dění na plátně, a je na postavách, aby si své problémy vyřešily. Tvůrce do příběhu nijak nezasahuje a nechává ho zcela na jednotlivých hrdinech a nepřívětivém prostředí, do něhož je zasadil.

Milan Cyroň - 36 Letní filmoví škola Uherské Hradiště

Podzimní almanach

Podzimní almanach 1

Podzimní almanach 1

 
Podzimní almanach 2

Podzimní almanach 2

 
Podzimní almanach 3

Podzimní almanach 3

 
Podzimní almanach 4

Podzimní almanach 4

 
Podzimní almanach 5

Podzimní almanach 5

 
Podzimní almanach 6

Podzimní almanach 6

 
Podzimní almanach 7

Podzimní almanach 7

 
Podzimní almanach 8

Podzimní almanach 8

 
Podzimní almanach 9

Podzimní almanach 9

 
Podzimní almanach 10

Podzimní almanach 10

 
Podzimní almanach 11

Podzimní almanach 11

 
Podzimní almanach 12

Podzimní almanach 12

 
Podzimní almanach 13

Podzimní almanach 13

 
Podzimní almanach 14

Podzimní almanach 14

 
Podzimní almanach 15

Podzimní almanach 15

 
Podzimní almanach 16

Podzimní almanach 16

 
Podzimní almanach 17

Podzimní almanach 17

 
Podzimní almanach 18

Podzimní almanach 18

 
Podzimní almanach 19

Podzimní almanach 19

 
 
Vytvořeno 30.3.2011 10:59:14 | přečteno 2573x | kino
 

město Slavičín
Osvobození 25, 763 21 Slavičín

tel.: 577 004 800*
fax: 577 004 802
e-mail: podatelna@mesto-slavicin.cz
ID datové schránky: jsub2vd

IČ: 00284459
DIČ: CZ00284459
č.ú.: 2924661/0100, KB a.s.

 
load