NASTASSJA KINSKI VE FILMU PAŘÍŽ, TEXAS

KINSKÁ Nastassja
KINSKI
Nastassja Nakszynski
¬ 24. ledna 1961 - Západní Berlín
Dcera herců Klause Kinského a Ruth Brigitte Tockiové vyrůstala v Západním Berlíně, Římě, venezuelském Caracasu, a zejména v Mnichově, kde také v roce 1977 maturovala na gymnáziu. Jako třináctiletou ji objevila při návštěvě mnichovské diskotéky manželka režiséra Wima Wenderse, který Nastassjesvěřil ve svém filmu Falešný pohyb o spisovateli, putujícím za inspirací, roli němé dívky Mignon. Do širšího povědomí se zapsala hlavní úlohou středoškolačky, jejíž milostný poměr s profesorem ji dožene k vraždě vydírajícího žáka, v televizním kriminálním dramatu Maturita. V roce 1976 se seznámila s režisérem Romanem Polańským, pro jehož zamýšlený (o deset let později se realizoval již bez její účasti) film Piráti s ní pořídil fotograf Harry Benson sérii snímků, uveřejněných v módním časopise Vogue, kde se pak objevovala jako modelka. Odbornou hereckou průpravu absolvovala u Lee Strasberga v newyorském Actors Studiu. Mezinárodní hvězdu a držitelku Zlatého glóbu 1979 z ní rázem učinila tragickým osudem stižená hrdinka filmové adaptace románu Thomase Hardyho Tess (režie R. Polański). Díky tělesným půvabům, z nichž vyzařuje dívčí nevinnost, ale také dráždivá smyslnost, byla Nastassja Kinská často obsazována do rolí založených na erotické přitažlivosti hrdinek (Taková, jaká jsi, Kočičí lidé, Harém nebo Bolest lásky). Zajímavou zkušeností pro ni bylo účinkování v experimentálním muzikálu Jedna od srdce (režie F. F. Coppola), kde ztělesnila záhadnou cirkusovou akrobatku Leilu. Působivou kreaci, za niž obdržela Německou filmovou cenu 1983, předvedla v postavě klavíristky Kláry Wieckové, o jejímž milostném vztahu ke skladateli Robertu Schumannovi vypráví životopisné drama Jarní symfonie (režie P. Schamoni). Uznání jí přinesly rovněž úlohy nešťastně provdaných mladých žen, které prahnou po lásce, ale snaží se také chránit si svou nezávislost: manželka navrátilce z japonského zajetí Maria v milostném dramatu Mariini milenci (režie A. Končalovskij) a od rodiny odloučená matka Jane v psychologické studii podle povídek Sama Sheparda Paříž, Texas (režie W. Wenders). Od roku 1984 byla provdána za egyptského filmového producenta Ibrahima Moussu (syn Aljoscha a dcera Sonja Lela Sarah), několik let žila se slavným černošským skladatelem (zejména filmové hudby) Quincy Jonesem, z jejichž vztahu pochází dcera Kenya Julie Miambi Sarah. V poslední době se sblížila s hercem Deanem Cainem.
1975
q Falsche Bewegung (Falešný pohyb; režie Wim Wenders)
1976
q To the Devil... a Daughter (Ďáblovi... dceru; režie Peter Sykes)
q Reifezeugnis (TV - Maturita; režie Wolfgang Petersen)
1977
q Cosi come sei (Taková, jaká jsi; režie Alberto Lattuada)
1978
q Leidenschaftliche Blümchen (Vášnivé květinky; režie André Farwagi)
1979
q Tess - ČTV (režie Roman Polański)
1982
q One from the Heart (Jedna od srdce; režie Francis Ford Coppola)
q Cat People (Kočičí lidé - ČTV; režie Paul Schrader)
1983
q Exposed (Bez šance - ČTV; režie James Toback)
q La lune dans le caniveau (Měsíc v kanálu - V; režie Jean-Jacques Beineix)
q Frühlingssinfonie (Jarní symfonie; režie Peter Schamoni)
q Unfaithfully Yours (Nevěrně tvá; režie Howard Zieff)
1984
q The Hotel New Hampshire (Hotel New Hampshire - ČTV; režie Tony Richardson)
q Maria's Lovers (Mariini milenci; režie Andrej Končalovskij)
q Paris, Texas (Paříž, Texas; režie W. Wenders)
1985
q Harem (Harém; režie Arthur Joffe)
q Revolution (Revoluce - V; režie Hugh Hudson)
1987
q Maladie d'amour (Bolest lásky; režie Jacques Deray)
1989
q Stille Nacht (Tichá noc; režie Monica Teuberová)
q Acque di primavera/Torrents of Spring (Jarní vody - ČTV; režie Jerzy Skolimowski)
q Il segreto (Tajemství; režie Francesco Maselli)
q In una notte di chiaro di luna (Za svitu luny - V; režie Lina Wertmüllerová)
1990
q Il sole anche di notte (Slunce i v noci - ČTV; režie Paolo a Vittorio Tavianiovi)
1991
q L'alba (Úsvit; režie F. Maselli)
q In camera mia (V mém pokoji; režie Luciano Martino)
1992
q L'envers du décor: portrait de Pierre Guffroy (D - V zákulisí: portrét Pierra Guffroye; režie Robert Salis)
q La bionda (Blondýna; režie Sergio Rubini)
1993
q In weiter Ferne, so nah! (Tak daleko, tak blízko!; režie W. Wenders)
1994
q Terminal Velocity (Nebezpečné pády; režie Deran Sarafian)
q Cracker Jack (TV; režie Michael Mazo).
1996
q Unižonnyje i oskorbljonnyje (Ponížení a uražení; režie Andrej S. Ešpaj)
q Somebody Is Waiting (Někdo čeká; režie Martin Donovan)
1997
q Fathers' Day (Den otců; režie Ivan Reitman)
q Little Boy Blue (režie Antonio Tibaldi).