SOBOTA 10. - 20 hodin - SOKOLOVNA - OSVÍCENÍ

Horor / Drama / Thriller - Velká Británie / USA, 1980, 119 min (SE: 146 min)
Režie: Stanley Kubrick
Předloha: Stephen King (kniha)
Scénář: Stanley Kubrick, Diane Johnson
Kamera: John Alcott
Hudba: Wendy Carlos
Hrají: Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick
Osvícení
Spisovatel Jack Torrance hledá klidné místo pro psaní svého nového románu, a tak přijímá nabídku dělat správce odlehlého horského hotelu. Při úvodním pohovoru se dozvídá mimo jiné hrůznou historku o svém předchůdci, který zešílel ze samoty a odloučení a zavraždil svou ženu a dvě dcery... po příjezdu Jack ubytuje svou rodinu a začíná psát knihu. Brzy však zjišťuje, že samota uprostřed hor je tísnivá a také on začíná přicházet o rozum.(oficiální text distributora)
oooo O oooo
Osvícení - goldie
Publikováno: 9.1.2011 - Goldie
Autor: xxmartinxx
Ano, Stanley Kubrick představuje pro naši sekci asi to co Karel Gott pro České slavíky. S tím malým rozdílem, že nedá ani na okamžik zapochybovat o tom, že si své umístění zde zaslouží. Věřte, že není otázkou, který jeho film se zde objeví, ale spíš "kdy" se tak stane. Má to dva zásadní důvody, proti kterým není moc co namítat. Za prvé - Stanley Kubrick je můj oblíbený režisér (ehm) a hlavně za druhé - žádné jeho dva filmy nejsou stejné.
Nepatří mezi ty, jejichž filmografii může reprezentovat jediný kousek. Měli bychom totiž problém najít dva jeho snímky podobné žánrově, co teprve dějově. Sci-fi, satira, drama, dokument, thriller, noir, válečný film i historický. A nakonec horor. Zkrátka všestrannost snad ve všem, v čem může být filmař všestranný. Proto ani Osvícení nemůže být opomenuto.
Kubrick je v něm totiž opět jiný a má co objevovat, ale dostatečně svůj, aby šlo pro jeho obdivovatele o naprostou nutnost "do sbírky". Zároveň patří mezi asi jeho nejznámější kousky, protože horor, Stephen King a Jack Nicholson přeci jen táhnou. Rozhodně to ale neznamená ústupky směrem k divákům. Kdo by ostatně něco takového očekával, nejspíš Kubricka moc nezná.
Příběh pojednává o rodině napraveného alkoholika Jacka Torrance, jež musí přečkat zimu v hotelu Overlooked uprostřed pustiny, kde si Jack nejen přivydělá coby správce, ale především hledá klid ke psaní knihy. Co čert nechtěl, tento hotel stojí na indiánském pohřebišti a ve třetím patře mají problém s občasnými potoky krve. Společnost tu dále Jackovi, jeho ženě a synovi dělají mrtvá dvojčátka a pár dalších halucinací, což rozhodně nejsou zrovna kamarádi do nepohody.
Ideální zimní brigáda pro spisovatele na volné noze vskutku nenastává, proto se v něm velmi pozvolna začínají probouzet poražení nebo potlačení vnitřní démoni. Nakonec to bude právě on sám, kdo se stane největší hrozbou pro vlastní rodinu.
Krom toho nalezneme spoustu mystiky a nadpřirozena přímo mezi členy rodiny. Jak to tak vypadá, Jack cestuje skrze čas a prostor a malý Danny je prostě Osvícený. Jediný "normální" člověk, který se ve filmu nachází a ke kterému se proto divák přirovnává, je proto Jackova žena Wendy, již povětšinou něco ohrožuje, takže člověk přirozeně nemůže vydechnout.
Co by jiný natočil jako přeplácaný mišmaš, jak popis děje napovídá, je u Kubricka tvrdě komorní budování atmosféry na principech, na jakých horory v době vzniku (natož dnes) rozhodně nestály. V roce 1980 spatřil světlo světa například i jeden z prvních velkých slasherů Pátek třináctého, popřípadě pověstný italský kus Kanibalové, což jsou na první pohled zcela odlišné přístupy oproti preciznímu Kubrickovu tichému teroru.
Sám autor předlohy, z nějakého důvodu velmi uznávaný Stephen King, byl s Kubrickovým pojetím jeho díla dost nespokojený. Nelíbil se mu Jack Nicholson, nelíbilo se mu minimum viditelného nadpřirozena, nelíbila se mu mnohovrstevnatá a na první pohled nečitelná symbolika. Nakonec na přelomu 80. a 90. let natočil (dal natočit) vlastní seriálovou verzi, která jen dokázala, že Kubrick vždy věděl, co dělá a co je potřeba pro natočení pořádného a nezapomenutelného filmu, který se stane jedním z nejvlivnějších popkulturních děl a nejcitovanějších snímků všech dob. Tím vším totiž Osvícení bezpochyby je, zřejmě díky tomu, že má "každému" co nabídnout, aniž by ale komukoliv ustupovalo.
Milovníkům hororu dopřává děsivou atmosféru a geometrickou řadou rostoucí gradaci. Ti, co se rádi baví, si překvapivě odnesou několik cynicky vtipných scén a "hlášek". Kritici a jiné zrůdy jsou zase unešeni skvělým zpracováním. Osvícení je zkrátka mnohovrstevnaté (dalo by se říct postmoderní) dílo, které dbá na to, aby nezabředlo do nicneříkajícího hororu, přestože stále plní jeho základní funkci.
Asi proto je pro některé nejděsivějším filmem, co viděli, kdežto jiní se u něj klasicky baví. Tato dvě protichůdná přijetí si nijak neodporují, což opět jen dokazuje Kubrickův talent.
Za mnohé jistě vděčíme vrcholné roli Jacka Nicholsona. Někteří tvrdí (s Kingem v čele), že není pro ztvárnění této postavy vhodný, protože působí jako šílený už na začátku, což, pokud známe Jacka, nemůžeme tak úplně vyvrátit. Myslím ale, že jeho herecký výkon a komediálně/děsivý projev je zcela nenahraditelný. Stejně tak vyděšená Shelley Duvall a malý Danny Lloyd se svými rolemi dokonale splynuli, i když tady spíše než talent a charizma hledejme Kubrickovu preciznost. Bylo to totiž právě Osvícení, kde vznikla legenda o vždy nespokojeném, donekonečna opakujícím filmaři.
Osvícení se velmi rychle stalo kultem a Kubrickovým dost možná nejznámějším dílem mezi běžným divákem. Jedinečný horor, který nabízí mnoho vrstev vyprávění, velmi nenápadnou (ale hutnou) symboliku a hlavně silnou atmosféru. Samozřejmě plno dnes již trademarkových scén, které člověk zná, i když neví, ze kterého filmu pocházejí.
Kubrick mu dal navíc svým nademocionálním a nadlidským (pro jeho odpůrce nelidským) stylem jistou nadčasovost. Osvícení se jako většina jeho filmů (snad krom Divnolásky, který je pevně zakořeněn do Studené války) vyhýbá jakékoli dobovosti, politické situaci a módě doby vzniku. To oceníme jak u historických dramat, která jsou tak oproštěna od "dvojí historičnosti", tak i žánrovkám, které působí stejně dnes jako před lety. U hororu je to vlastnost dvojnásobně zásadní.
Jedním dechem
Jeden z nejzásadnějších hororů kinematografie. Jistě není pro každého - nese v sobě Kubrickův rukopis, což samo o sobě pro většinu diváků není snadné sousto, ale pro milovníky žánru a filmu jako takového zřejmě povinnost.
oooo O oooo
THE SHINING (1980) - OSVíCENí
Osvícení Stanleyho Kubricka je geniální adaptací stejnojmenného románu Stephena Kinga, která nepřinesla pouze neochabující slávu spisovateli i režisérovi – zároveň zařadila herce Jacka Nicholsona mezi superhvézdy stříbrného plátna. Jeho hrůzu nahánějící křik ,Johnny je tadýýýýýýýýý!", při němž stydne krev v žilách, se stal jednou z nejznámějších scén v dějinách kinematografie. Vyléčený alkoholik Jack Torrance (Jack Nicholson) se přestěhuje se svou ženou Wendy (Shelley Duvallová) a malým synem Dannym (Danny L1oyd)do opuštěného hotelu Na Vyhlídce, luxusního výletního střediska v coloradských Skalnatých horách, kde získal zaměstnání jako správce v období mimo turistickou sezonu. Jak týdny ubíhají, každý člen rodiny zažívá v nějaké podobě deprimující přeludnou událost. Danny, který má k tomu z psychického hlediska největší sklony, jako první zahlédne výjevy krvavých vražd, jež se v hotelu odehrály před mnoha lety. Poté začne Jack pomalu a neúprosně propadat šílenství. Třebaže při plném vědomí své stavy popírá, s každým dalším setkáním s halucinacemi je jeho chování nevyzpytatelnější, násilnější a obhroublejší. Wendy, doháněná k šílenství Dannyho
odtažitostí a Jackovým iracionálním chováním, podléhá jako poslední. Nakonec si bolestivě uvědomuje, jaké bezprostředním nebezpečí jí hrozí, a navzdory téměř hysterickému stavu se jí podaří spolu se synem přežít.
Podle Kingových vlastních slov je kniha "pouhým drobným příběhem o autorském bloku". Ve spolupráci se spisovatelkou Diane Johnsonovou Kubrick vypichuje z románu témata vzájemné komunikace a osamělosti, přetváří je a podtrhuje v nich bohatou symboliku. Tato témata se vracejí v průběhu celého filmu, částečně psychickou schopností "osvícení" a částečně také Jackovým hrůzostrašným postupným pádem do šílenství. Film je temný, znepokojující a klaustrofobický. Kubrick demonstruje své umělecké mistrovství, s nímž vytváří atmosféru plnou smrti. Pečlivě volí úhly kamery a rytmy a postupně nás vtahuje do ovzduší strachu. Jako všechna mistrovská díla i Osvícení přesahuje svůj status adaptace literární předlohy a stává se nejen vrcholným Kubrickovým snímkem - s efektními leteckými záběry, dech beroucím a symbolickým
užitím barev a neustále se vracející představivostí zrcadel a bludišť, to vše zdůrazněné vynikající hudbou a nezapomenutelnou výpravou Roye Walkera -, nýbrž i klasikou moderního filmového hororu. Stephen King překvapivě nebyl s Kubrickovou interpretací svého příběhu o rozpadu skutečnosti a postupném propadání šílenství příliš spokojen. V roce 1997 spolupracoval s Mickem Garrisem na několikadílném televizním seriálu, který se drží jeho původního románu téměř do písmene. RDe
1001 filmů, které musíte vidět, než umřete