SOBOTA 14. - SOKOLOVNA - PROVAZ

USA - Rope
Krimi / Drama / Mysteriózní / Thriller
USA, 1948, 80 min
Režie: Alfred Hitchcock
Předloha: Patrick Hamilton (divadelní hra)
Kamera: Joseph A. Valentine
Hrají: James Stewart, Dick Hogan, John Dall, Farley Granger, Cedric Hardwicke, Constance Collier, Alfred Hitchcock, Joan Chandler
PROVAZ
James Stewart, Farley Granger a John Dall vytvořili ústřední postavy v akcí nabitém thrilleru inspirovaném skutečnou událostí: případem Leopold a Loeb. Granger a Dall hrají dva kamarády, kteří uškrtí svého spolužáka jen tak, pro pocit vzrušení. Poté uspořádají honosnou párty pro rodinu a přátele oběti, při níž je tělo mrtvého nacpáno do kmene stromu sloužícího jako švédský stůl. Když vrazi stočí konverzaci na téma dokonalé vraždy, jejich bývalý učitel (Stewart) pojme podezření. V této Hitchcockově fascinující exkurzi do smrti zjistí profesor během jedné noci, jak brutálním způsobem přeměnili jeho studenti své akademické teorie v hrůzostrašnou realitu.(oficiální text distributora)
www.csfd.cz
oooo O oooo
PROVAZ (1948)
Skvělé komorní drama, které se odehrává jen v deseti scénách s poměrně zajímavými, sem tam těžko postřehnutelnými střihy
„Mluvil jste o mně doufám v dobrém?“ obrací se Janet na Brandona.
„Zasloužíte si to?“ odvětí Rupert Cadell.
Nástup Jamese Stewarta do filmu je skutečně výborný. Jakmile se zde objeví, stoupá kvalita herectví ještě o stupínek, možná dva výše, a to už do té chvíle byla na velmi vysoké úrovni, za kterou mohli hlavně John Dall a Farley Granger. Jejich dialogy jsou úderné, zajímavé, nenudí. Tohle bylo naprosto nezbytné, protože i když má snímek pouze 80 minut, odehrává se na jediném místě. Pokud by herci nebyli dostatečně dobře směřováni, pokud by oni sami nehráli dost kvalitně, film by i při krátké stopáži dokázal uspat. Mistr napětí se ale postaral o to, aby se tak nestalo. Už filmem „Záchranný člun“ dokázal, že mu malá dějová plocha nevadí.
Brandon, Phillip a David jsou dobří kamarádi. Studovali spolu a dobře se znají. David je pak možná trochu překvapen, když dvojice jeho kamarádů vytáhne provaz a uškrtí ho. Tohle je úvodní scéna, východisko, od kterého se celý snímek odvíjí. Mladí muži se rozhodli, že Davida zabíjí jen tak, prostě proto, aby spáchali dokonalí zločin. Hned na to totiž pořádají party, kdy mrtvý je stále ještě na místě v truhle. Chtějí tak dát na odiv, jak jsou schopní, když jim na vraždu nikdo nepřijde.
Možná, jenom možná by se jim to i podařilo, ale to by nesměl na party přijít i jejich profesor, Rupert Cadell, který se od ostatních osob na večírku přece jen liší. Vypadá vnímavější. Pohledy Jamese Stewarta v této roli jsou k nezaplacení. Ten člověk skutečně dokáže hrát očima. Je to on, kdo je ozdobou filmu, je to on, kdo na první pohled jako jediný může zjistit, že se tady skutečně něco stalo. Oni chlapci zabijáčtí dávají dost indicií, jejich hovory se stáčí nebezpečným směrem, ale je to pouze Rupert, který dokáže odhalit, že to není jen takové hraní si, že je za tím nejspíš něco víc.
Alfred Hitchcock, díky tomu, že natáčel snímek na jediném místě, rozhodl se pro dlouhé záběry bez střihu. Celkový počet scén ve filmu se zastavil na čísle deset. Nejkratší má 4 minuty 37 sekund, nejdelší pak celých 10 minut a 6 sekund. Mistr tak ukázal, že je schopen natočit skutečně výtečný film, a to bez toho, aby musel film zásadně stříhat. Prokázal tak své mistrovství v další kategorii. Jsem si ale jistý, že si herci některé scény a jejich opakování asi dost vytrpěli. Na jejich výkonech to však není rozhodně znát, alespoň ne v tom negativním smyslu slova.
Na Alfredovi Hitchcockovi mě baví, že nic nepodcení. Ať natáčel film, který se trochu podobal tomu, co ve své filmografii už měl, anebo snímek naprosto nový, originální, a to i pojetím, vždycky to zvládl s naprostou sebedůvěrou. Nebo alespoň skoro vždy. Ani vám nepřijde, že poprvé koukáte na Hitchcockův film v barvě, protože jeho přechod k barvám byl naprosto přirozený.¨
Hodnocení: 90 %