sobota 18. 9. 2010 - 20,00 SOKOLOVNA - SLAVNÉ FILMY PEDRA ALMODÓVARA - MLUV S NÍ

Mluv s ní 9

HABLE CONELLA - Komedie / Drama / Romantický - Španělsko, 2002, 112 min Eastmancolor Jazyk: španělština, katalánština, angličtina Režie: Pedro Almodóvar Produkce: Agustín Almodóvar, Michel Ruben Scénář: Pedro Almodóvar Kamera: Affonso Beato Hudba: Alberto Iglesias Hrají: Cecilia Roth, Marisa Paredes, Candela Pefía, Antonia San Juan, Penélope Cruz, Rosa Maria Sardá, Fernando Fernán Gómez, Fernando Guillén, Toni Cantó, Eloy Azorín, Carlos Lozano, Manuel Morón, José Luis Torrijo, Juan José Otegui, Carmen Balagué Oscar: Španělsko (nejlepší zahraniční film) MFF. Cannes: Pedro Almodóvar (režie, Cena ekumenické poroty)

Mluv s ní 4

Mluv s ní představuje kontrapunkt k lidské vroucnosti a citovému zmatku radostně očistného předchoziho snímku Pedra Almodóvara Vše o mé matce (1999). I když si zachovává některé aspekty režisérova předchozího, nervnějšího díla, můžeme Mluv s ní, Almodóvarův čtrnáctý celovečerní snímek, považovat za jeho nejuměřenější i nejucelenější film. Určitě je také jeho snímkem nejmelancholičtějším, chladně odměřeným a znepokojivým, obzvlášť v zacházení se ženami - nebo v jejich "umlčování". Zatímco obecně se Alomdóvarovy filmy kochají neuspořádaností života i kínematografie, Mluv s ní je co do své struktury navýsost elegantní, propracované, dokonce klasické dílo s různými motivy (stejně jako s obrazy v obrazech, herectvím uvnitř herectví), jež se napříč vyprávěním propojují. Tělesná realita jeho dřívějších, často až maniakálních filmů je nahrazena zvláštně bezkrevnou, klinickou a roztěkanou atmosférou.
Film začíná vystoupením Piny Bauschové, které nastaví atmosféru toho, co bude následovat: složitý "tanec" toužebného pozorování a propojování identit, které jen zřídka umožní svým postavám setkat se nebo jeden druhého oslovit jako rovnocenného partnera. Kontrastní reakce - jedna téměř hysterická, druhá šílená - obou mužských protagonistů na vystoupení Bauschové naznačují, že vstupujeme do světa subjektivních motivací, reakcí a činů.
Většina předchozích Almodóvarových snímků se zabývá světem ženských postav a jejich složitých, často si protiřečících vztahů k sobě navzájem i k okolí. Mluv s ní se soustředí na své mužské protagonisty a jejich v rostoucí míře osamělé dialogy se ženami "v" Jejich životech - obě skončily v kómatu. Jedním z nejpozoruhodnějších aspektů Almodóvarova filmu je způsob, jakým je schopný jemně manipulovat a směřovat diváka, posouvat důraz - přinejmenším na čas - na méně znepokojivé významy dějů odehrávajících se na plátně. K pravděpodobně nejodvážnějšímu zvratu v režisérově díle dochází, když "ukazuje" znásilnění skrze neuvěřitelnou parodii němého surrealistického snímku Zmenšený milenec. Nejvýznamnější úspěch filmu Mluv s ní spočívá ve způsobu, s nímž si pohrává se ztotožněním diváků s postavami. Je to hluboké zamyšlení nad způsobem, jímž hovoříme k druhým lidem, předmětům a textům vyjadřujícím náš život, a jak se vyjadřujeme skrze ně. AD
1001 filmů, které musíte vidět, než umřete
Mluv s ní 7
MLUV S NÍ
Hlavními hrdiny jsou dva muži - ošetřovatel Benigno (Javier Cámara) a novinář a spisovatel Marco (Darío Grandinetti). Oba spojuje podobný osud. Jejich milované ženy leží na nemocničním lůžku v kómatu a nikdo neví, zda se ještě někdy proberou. Zatímco Marcovi neštěstí toreadorku Lydii (Rosario Flores) nedávno vzalo, Benignovi tanečnici Alicii (Leonor Watling) před čtyřmi roky paradoxně přineslo. Z toho také pramení jejich odlišný přístup k této tragédii.Benigno je poněkud sadistickým způsobem šťastný, že může alespoň takto být se svou láskou, u níž by za normálních okolností neměl moc šancí. Vzorně se o Alicii stará a chová se k ní, jako by žila a vnímala. Mluví s ní (nebo lépe řečeno k ní - tak zní i přesný název filmu ve Španělštině).Marco je oproti tomu nastalou situací zaskočen, neví co dělat, není schopen nehybnou Lydii ani obejmout. Benigno Marca učí, jak o Lydii v jejím stavu pečovat a podporuje ho, aby našel způsob, jak ji mít stále rád. "Vztahy" obou mužů však dopadnou špatně, v případě Benigna v podstatě tragicky. Jak však přísloví praví: "Kde něco končí, něco nového začíná". Alespoň pro někoho … Mluv s ní je citlivé vyprávění o lidských osudech s příznačným almodóvarovským rozuzlením. Uvažuji, jak by asi film vypadal, kdyby obsahoval daleko banálnější zápletku, kvůli které by se "vztahy" hlavních čtyř hrdinů zamíchaly. Fascinoval by diváky film tak jako nyní? Osobně si myslím, že ano. Jeho kouzlo či přitažlivost totiž spočívá v něčem jiném.V citlivých charakterech postav, v pomalu se odvíjejícím příběhu, který zpočátku nedává moc tušit, kam vlastně spěje. V krásné hudbě, která film doprovází. Pro mě osobně je pak nezapomenutelná postava Marca. Citlivého muže, který neobvykle často pláče. Zejména při vzpomínce na svou již před lety ztracenou lásku. Na druhou stranu se nedokáže vyrovnat se stavem své stávající lásky. Uvažuje naopak značně realisticky a nechápe Benignův přístup k Alicii.Z toho, co jsem se o Almodóvarovi zatím dočetla, soudím, že Mluv s ní je poměrně lehčí sousto pro začínajícího diváka jeho filmů. Ačkoli je hlavní zápletka poměrně "nevinná", její rozuzlení je již poněkud šokující či provokativní. Pro mě však Mluv s ní představuje film o řadě silných emocí - o lásce, přátelství, obětavosti, ale i zradě či strachu.
www.kinomol.cz
Mluv s ní 8

Mluv s ní

Mluv s ní 1

Mluv s ní 1

 
Mluv s ní 2

Mluv s ní 2

 
Mluv s ní 3

Mluv s ní 3

 
Mluv s ní 4

Mluv s ní 4

 
Mluv s ní 5

Mluv s ní 5

 
Mluv s ní 6

Mluv s ní 6

 
Mluv s ní 7

Mluv s ní 7

 
Mluv s ní 8

Mluv s ní 8

 
Mluv s ní 9

Mluv s ní 9

 
Mluv s ní 10

Mluv s ní 10

 
Mluv s ní 11

Mluv s ní 11

 
 
Vytvořeno 9.9.2010 16:08:47 | přečteno 3104x | kino
load