sobota 18. 9. 2010 - 20,00 SOKOLOVNA - SLAVNÉ FILMY PEDRA ALMODÓVARA - ŠPATNÁ VÝCHOVA

Mala educación, La - Bad Education - Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller Španělsko, 2004, 101 min Režie: Pedro Almodóvar Hrají: Javier Cámara, Pau Poch, Gael García Bernal, Daniel Giménez Cacho, Fele Martínez, Leonor Watling, Lluís Homar
ŠPATNÁ VÝCHOVA
Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)
www.csfd.cz
Špatná výchova
Publikováno: 13.10.2004
Režisér Pedro Almodóvar byl v minulosti známý jako odvážný průzkumník emocionálního světa žen
Už v jeho předposledním filmu Mluv s ní se však do popředí dostali dva mužští hrdinové a z nejnovějšího snímku Špatná výchova se ženy vytratily téměř úplně. To však neznamená, že by z Almodóvarova světa vymizely city a vášně - právě naopak. Zápletka Špatné výchovy se točí kolem bizarního milostného víceúhelníku, jehož zárodek vznikl v 60. letech v katolické internátní škole. Rodící se křehké pouto mezi dvěma spolužáky, melancholickým Ignaciem a odvážnějším Enriquem, přerval jejich učitel literatury, otec Manolo, který byl sám Ignaciem doslova posedlý.O šestnáct let později je z Enriquea (Fele Martinez) úspěšný mladý Režisér, který marně hledá námět pro svůj další film. Nečekaně jej navštíví vousatý mladý muž, v němž Enrique na první pohled nepozná svého někdejšího přítele Ignacia. Mladík, který si nyní říká Angel, přináší Enriqueovi povídku Návštěva. Její první část je prý inspirována jejich společnými zážitky z dětství, zatímco fiktivní druhá část domýšlí osudy hrdinů dál do dospělosti. Enrique je rozhodnutý příběh zfilmovat; Angel však přímo zoufale touží po hlavní roli…
Celý příběh vnímáme očima Enriquea, kterého snadno můžeme považovat za alter-ego samotného Almodóvara. V několika rovinách filmového vyprávění se sofistikovaně prolíná nejen přítomnost a minulost, ale také realita a fikce. Drama dětské lásky ve strohém prostředí chlapeckého internátu je nám odhalováno prostřednictvím Ingaciovy povídky, případně jejího filmového zpracování. U flashbacků tak vlastně nikdy netušíme, zda sledujeme vzpomínky obou aktérů nebo jen jejich umělecký otisk. Nejtajuplnější část příběhu však má teprve přijít: co se vlastně s Ignaciem stalo poté, co školu opustil? Enrique tuší (a divák spolu sním) že odpověď na všechny otázky mu přinese odhalení skutečné identity jeho někdejšího přítele. Almodóvar rozehrává šálivou hru záměn, podobnou Hitchcockovu Vertigu, v níž se pravda postupně odhaluje způsobem otevírání matrjošek: pokaždé, když si již myslíme, že máme v rukou konečnou verzi, ukáže se, že uvnitř se skrývá ještě další.
Odvážný příběh by ovšem stěží mohl být přesvědčivý bez mimořádného hereckého výkonu Gaela Garcíi Bernala (Mexická jízda, Zločin pátera Amara), který se tentokrát představuje v trojroli. O jeho kreaci nelze říci mnoho, aniž bychom přitom prozradili některá tajemství příběhu; Bernal však prostupuje celým filmem a jeho osobnost je pevným bodem, díky němuž rozmanité linky příběhu drží pohromadě.Po stránce výtvarné je Špatná výchova návratem k Almodóvarovým Filmům z osmdesátých let. Celý příběh se odehrává v kulisách sytých oranžových, purpurových a tyrkysových tónů. Svérázným výtvarný dílem je i postava transvestitní divy jménem Zahara, jež figuruje v Ignaciově povídce.
Název snímku vzbuzuje dojem, že půjde o kritiku poměrů v internátních školách, nebo snad dokonce reakci na nedávno odhalené případy pedofilie u katolických duchovních. Nic takového samozřejmě nelze od Almodóvara očekávat. Právě naopak: i když se v příběhu objevuje postava kněze, který sexuálně zneužívá svého žáka, otec Manolo se postupně proměňuje v téměř sympatického, či přinejmenším tragického hrdinu.Postavy Špatné výchovy jsou navzájem propojeny spíše vztahy vzájemné závislosti a vyděračské chtivosti než city, obecně pokládanými za ušlechtilé, a ve jménu svých vášní se dopouštějí hned několika ohavných skutků. Almodóvarův nejnovější snímek rozhodně není klasickým milostným dramatem - spíše by se dalo říci, že nám nastavuje jeho odvrácenou tvář.
Darja Nečasová - Tiscali
ŠPATNÁ VÝCHOVA
Už je to dva roky, co jsme měli naposledy možnost proniknout do bizarního světa jednoho z nejznámějších, najosobnejších a nejoceňovanějších španělských režisérů - Pedra Almodóvara. Zvrácenou romantiku snímky Mluv s ní (Hable con ella) střídá emocemi a barvami prosycena melodrama, vycházející z třicet let starých Almodóvarových zápisků "La Visita", které mají do jisté míry autobiografické rysy. Právě díky této skutečnosti je Špatná výchova úplně jiným, ale stále osobitým filmovým zážitkem. Almodóvar opouští svět žen a vrhá se do pavučin mužské homosexuality, transvestitizmu a tabuizován pedofilie.
Pedro Almodóvar je zvláštní tvůrce - člověk a jeho filmy jsou přesně stejné. Není proto jednoduché najít tu správnou cestu k jeho tvorbě, ale pokud se vám to podaří, výsledek je velmi příjemným zážitkem. S premiérou Špatné výchovy se strhla vlna kritiky almodóvarovskeho vyhraněného filmového světa zvrhlosti a sexuálních odchylek. Problémem je však možno ono hledání té správné cesty a snahy o pochopení Almodóvarovej všudypřítomné kritiky s osobité pohledu na svět periferii a tabu. Je rok 1960. Ignacio a Enrique vyrůstají spolu v katolické škole. Prožívají hluboké přátelství a spolu objevují tajemství vnějšího světa. Nejdříve jen tichým svědkem jejich dobrodružství je otec Manolo, který však později krutě zasáhne do jejich magického světa. Tvrdý režim katolické školy a bigotnost názorů v ní silně zapíše obou chlapců. S otcem Manolo se sejdou ještě dvakrát - na konci 70. let a v roce 1980. Tato setkání jsou vždy osudové, pro někoho možná smrtelné ...
Příběh Špatné výchovy se odehrává v Madridu osmdesátých let, v dobách vlády totalitního režimu opírajícího se konzervativní společnost a tvrdou církev. Církev, kterou Almodóvar nekompromisně kritizuje a odhaluje její skryté články. Kromě již tradiční barevné a vizuální pestrosti (dekorace, kostýmy), konzekventnej přípravy každého záběru a skvělých hereckých výkonů (Gael Garcia Bernal jako prohnaný Ángel a fele Martínez v roli úspěšného režiséra Enriqua) se můžete těšit na inovativní způsob narácie komplikovaného a mnohovrstevnatý děje, plného časových skoků a funkčních zvratů. Jak konstatoval jeden z diváků při hodnocení nejnovějšího filmu tohoto španělského provokatér: "Not the best, but still wonderful".
Hvězdičkové hodnocení tentokrát berte s ohledem na vlastní znalost Almodóvarovej tvorby a velikosti sympatii k jeho příběhem a postavám. Není mnoho tvůrců, jejichž souhrnu dílo je zároveň i jakýmsi klíčem ke jejich každému novému počinu. Pokud jste panensky nedotčené máte šanci o poznání světa, který se s plátnem kin tak často nesetkává. Sveta tak trochu jiné lásky a možná i špatné výchovy
Kinema.sk - Peter Konečný