SOBOTA 27. - SOKOLOVNA - 20 HODIN - MUSTANGOVÉ

Mustangové 2

USA  - Misfits, The
Akční / Drama / Romantický
USA, 1961, 124 min
Režie: John Huston
Kamera: Russell Metty
Hudba: Alex North
Hrají: Clark Gable, Marilyn Monroe, Montgomery Clift, Thelma Ritter, Eli Wallach, Kevin McCarthy, Estelle Winwood, John Huston

Mustangové 5
Mustangové

Ve snaze zachránit své manželství s Marilyn Monroe napsal dramatik Arthur Miller scénář filmu Mustangové, jehož realizaci nabídl Johnu Hustonovi. Před pětačtyřiceti lety z něj vzniklo poutavé drama o jedné ženě, třech mužích, divokých mustanzích a hledání štěstí, ve kterém se po boku křehké plavovlasé divy objevili Clark Gable, Eli Wallach a Montgomery Clift. Milostný příběh stárnoucího kovboje Gaye a bývalé striptérky Roslyn, kteří se s přáteli vydávají po stopách divokých koní, odkazuje k typicky millerovským situacím, představujícím všednodenní hrdiny, kteří se navzdory prožitým trápením snaží zachovat si aspoň zbytky iluzí. Navzdory vynikajícím hereckým výkonům, fascinující kameře Russella Mettyho (Dotek zla, Spartakus) a sugestivnímu hudebnímu doprovodu se Mustangové v době vzniku nestali diváckým hitem; snad i proto, že na upřímné pokusy bořit mýty amerického západu prostřednictvím poněkud ponurého příběhu a rozporuplných postav se fronty nestojí.(oficiální text distributora)

www.csfd.cz

oooo O oooo

Stroj času: Mustangové

Vydáno: 27.09.2012 19:00 v sekci Recenze | Stroj času - Eduard Spáčil

Temné psychologické drama čtyř zoufalých a opuštěných duší v režii Johna Hustona se stalo labutí písní Marilyn Monroe, Clarka Gabla a víceméně také Montgomeryho Clifta. O silné emoce nebyla nouze ani za kamerou.

Mladá, krásná, ale od pohledu labilní Roslyn (Marilyn Monroe) přijíždí do nevadského Rena za rychlým rozvodem. Seznamuje se zde se stárnoucím kovbojem a svůdcem Gayem (Clark Gable) a jeho přítelem Guidem (Eli Wallach), který jim nabízí možnost bydlet ve svém nedostavěném domě uprostřed pouště. Podivný čtyřúhleník završuje rodeový jezdec Perce (Montgomery Clift), se kterým se vydávají ulovit mustangy na prodej.

Každý z hrdinů si s sebou nese nějaké nevyřešené trauma, které jako by se v přítomnosti živelné Roslyn probouzelo k životu. Světácký a po svobodě toužící Gay trpí absencí svých dětí. Guido se stále nevyrovnal s válečnou zkušeností a náhlou smrtí své mladé manželky. Percea trápí problematický vztah ke znovu provdané matce. A sama Roslyn se až křečovitě těší z každého krásného dne, aby pravidelně propadala v záchvaty paniky a bolesti, když se má ubližovat jakémukoliv živému tvoru.

Mustangové mají pověst prokletého filmu a to ne náhodou. Stali se posledním dokončeným snímkem jak pro Clarka Gabla, který dva dny po natáčení dostal infarkt a po desíti dnech už byl na pravdě boží, tak pro Marilyn Monroe, která zemřela rok a půl od premiéry. Pro Montgomeryho Clifta zase znamenali jednu z posledních významných rolí, byť umřel "až" v roce 1966. Poslednímu z ústřední čtveřice Elimu Wallachovi je dnes na druhou stranu krásných šestadevadesát.

Film vznikal z velmi osobních důvodů. Údajně šlo ze strany tvůrce scénáře, světoznámého dramatika Arthura Millera, o pokus zachránit uvadající manželství s Marilyn Monroe, které psal roli Roslyn na tělo. Záměrem bylo prokázat nade vší pochybnost její dramatický talent. K námětu ho inspirovalo osobní setkání s jakousi výstřední dvojící honáků, kteří byli na lovu posledních mustangů, aby je prodali na jatka. Každopádně Millerův plán nevyšel a pár ohlásil krátce po dokončení natáčení rozchod.

Filmování bylo náležitě divoké, už jen proto, že herci nebyli o nic méně sebedestruktivní než jejich postavy, nemluvě o děsivém vedru v poušti. Marilyn byla závislá na chlastu i prášcích a na dva týdny musela přerušit natáčení, protože skončila v nemocnici na detoxu, údajně v ohrožení života. Z odstupu se zdá, že Roslyn ani příliš nehraje. Miller svoji ženu znal a využil toho náležitě při psaní scénáře (na kterém pracoval tři roky a který se prý upravoval ještě během natáčení).

Nepřekvapí tak, že tvář hlavní hvězdy se scénu od scény mění, zjevně podle toho, v jakém byla právě stavu. Někdy je klasicky krásná, jindy podivně opuchlá a vrásčitá. Každopádně je vždycky mimořádně přesvědčivá a její emocionální výkyvy působí až nepříjemně reálně.

Vzhledem k tomu, že navíc jak Montgomery Clift, tak Huston měli vážné problémy s alkoholem (režisér byl navíc ještě gambler), dá se považovat vlastně za zázrak, že film byl vůbec dokončen a navíc tvoří tak kompaktní a působivý celek.

Obsazení Clarka Gabla bylo nadmíru šťastné nejen pro jeho nezvykle procítěný výkon, ale i tím, že symbolizuje pro Hollywood to stejné, co hlavní hrdina filmu - kovboj - pro Ameriku těch časů. Je jedním z posledních, přežitek minulé doby. On i Marilyn byli ikonami klasického Hollywoodu, který už počátkem šedesátých let vlastně neexistoval. Stejně jako kdysi ohromná stáda mustangů.

Černobílý snímek byl v době vzniku označován za propadák a kritiky byly přinejlepším smíšené. Diváky prostě neláká demytizace Divokého západu, obzvlášť když jsou hlavními postavami čtyři alkoholičtí ztroskotanci, kteří chodí světem s diagnózou na čele. Ceny akcií filmu mezi odborníky ale postupně rostly, ať už pro zmíněné působivé herecké výkony, tak snad i pro ono světélko na konci tunelu zoufalství, které zasvitne některým z hrdinů na samém závěru.

Mustangové vás nejspíš silněji osloví v době, kdy na tom nebudete s náladou nejlépe. Snadněji se vám jejich hořká chuť dostane pod kůži a spíše prominete občasnou nevyrovnanost a teatralitu. Intenzitu hereckého talentu všech zúčastněných ale nepřehlédnete ani při těch nejprosluněnějších dnech.

oooo O oooo

Mustangové - goldie

Publikováno: 5.8.2012

Autor: xxmartinxx

Dnes si připomínáme smutné padesáté výročí úmrtí Marilyn Monroe, na což se žádný film nehodí víc než její poslední dokončený projekt, The Misfits, česky Mustangové. V přímém překladu "Ztracené existence". Snímek vznikal za velmi složité situace, protože část štábu byla v době natáčení stejně ztracená jako hrdinové. Navíc se stal posledním útočištěm nejen Monroe, ale i Clarka Gablea.

Sledujeme osud pěti hrdinů s pohnutým osudem, kteří se společně snaží najít štěstí. Mladá a naivní tanečnice Roslyn (Marilyn Monroe) se po rozvodu pokouší stát plnohodnotným člověkem. Doposud si připadala pouze jako předmět určený pro obdiv mužů. Spolu se svou starší přítelkyní, již několikrát rozvedenou Isabelle (Thelma Ritter), narazí na bývalého vojáka, nedostudovaného doktora a nyní automechanika Guida (Eli Wallach), který je seznámí se stárnoucím kovbojem Gayem (Clark Gable).

Tito vlastním přičiněním (nebo nepřízní osudu?) vyděděnci se spřátelí a nakrátko se pro ně stane svět snesitelnějším. Mezi Roslin a Gayem pomalu vzniká vztah. Pak ale Guido navrhne lov divokých mustangů. Najdou ještě potulného kovboje Perce (Montgomery Clift), jenž se do Roslin rovněž zamiluje, a když si k tomu připočteme ještě neohrabaně skrývané city samotného Guida, máme založeno na pořádný problém.

Tím největším rozkolem se ale nakonec stane samotný lov mustangů, vznešených prérijních koňů. Když se Roslyn dozví, že odchycená zvířata končí v psím žrádle, stává se pro ni vysněné dobrodružství noční můrou. Vydědění koně, pozůstatek westernové minulosti už ne zrovna divokého západu, jí totiž velmi připomínají vlastní osud.

Připomenout děj bylo nasnadě, protože nejde zrovna o provařený film, minimálně stejně tak zajímavé je ale pozadí jeho vzniku. Dramatik Arthur Miller, muž Marilyn, cítil blížící se rozpad svého manželství a s obavami pozoroval sebedestruktivní sklony mírně labilního sexsymbolu. Aby Monroe přivedl na jiné myšlenky, napsal pro ni tento kus, který jí měl dát to, po čem nejvíc toužila - kariéru velké herečky.

Marilyn ale roli zvládala jen se zvýšeným úsilím, na natáčení někdy ani nedorazila, pila a brala léky. Režisér John Huston ji uprostřed prací raději poslal na krátký čas do léčebny. Sám nebyl žádným svatouškem. Po nocích hrával hazardní hry, kvůli čemuž někdy během natáčení jednoduše usínal. Produkce navíc musela platit jeho dluhy, aby mu neublížili netrpěliví výherci.

Všemi obdivovaný Clark Gable si oproti tomu zachoval svou profesionalitu. Zřejmě až moc. Trval na tom, že ve svých pětapadesáti letech nepotřebuje kaskadéra, a to ani ve scéně, kdy ho kůň padesátikilometrovou rychlostí táhne po pouštní zemi. Své síly přecenil, tři dny po poslední klapce dostal těžký infarkt a o týden později zemřel. Monroe byla přesvědčena, že má na tragédii podíl, protože její vrtochy přiváděly k šílenství i gentlemana Gableova formátu. Traduje se, že poslední den natáčení řekl Gable Monroe: "Díky bohu, že je konec. Ještě pár dní a měl bych z vás infarkt."

Millerova snaha zachránit své manželství přišla vniveč, natáčení rozklad jeho vztahu ještě urychlilo. Připočtěme si k tomu nesnesitelné nevadské horko a nedivte se, že číst si o vzniku filmu se podobá rozevření černé kroniky. Na rozdíl od podobně vyhroceného natáčení například Coppolovy Apokalypsy ale výsledek nikomu štěstí nepřinesl. Smrt ústřední star tenkrát nebyla lákadlem, jakým by se nepochybně stala dnes, a depresivně vyhlížející námět do kina netáhnul. Western byl navíc už nějakou dobu skomírající žánr. Uznání s snímek získal až časem, stejně tak jako Monroe ve své životní roli. Herečka osobně se ale vavřínů nedočkala, zemřela necelé dva roky po dokončení.

Opusťme ale chmurnou produkci. Jen připusťme, že Mustangové získali část své naléhavosti právě díky ní.

Úplně největší zásluhu za trvající kvality nesou samozřelně herci, krom ústřední dvojce především Wallach, s nímž se Monroe nechtěla moc často objevovat v jednom záběru, protože měla pocit, že ji až moc očividně herecky zastiňuje. A samozřejmě zkušený, i když toho času mírně nespolehlivý režisér Huston, který v tomto pozdním westernu ne poprvé a ne naposledy využil svůj cit pro dávkování emocí.

Mustangové nejsou příjemným, rozverným filmem, jaké se nám ve spojitosti s božskou Marilyn vybavují nejčastěji. Jsou tvrdým dramatem o tom, jak těžké někdy je najít svůj kousek štěstí. Každý ze štábu před i za kamerou do něj vložil kousek sebe a šlo nejspíš o velmi osobní projekt, žádnou zakázkovou práci. Přinejmenším v případě neustále se hledající, pro život nepoužitelná Monroe, jíž vznikal scénář "na tělo", ale i Gablea, který netaktně řečeno herecky dosluhoval, podobně jako jeho hrdina dosluhuje coby kovboj v době, jež mu nadále nebyla nakloněna.

Ani jedna z hvězd nemohla tušit, že se před kameru staví naposled (Monroe roztočila ještě jeden film, ale nestihla ho dokončit), přesto se dnes zdají být Mustangové jejich osobními epitafy, kterými se loučí se světem. Samozřejmě je to výklad, který jim přikládáme zpětně a ve filmu toho můžeme nalézt mnohem víc než jen námi sugerované loučení. Tím spíš stojí za pozornost.

Jedním dechem

Mustangové nejsou dokonalí. Číší z nich trocha schematičnosti a zbytečné doslovnosti. Vynikající herecké obsazení a příběh o lidech, kteří se jen neúspěšně snaží najít místo na světě, ale mají co nabídnout.

http://www.kfilmu.net

Mustangové

Mustangové 1

Mustangové 1

 
Mustangové 2

Mustangové 2

 
Mustangové 3

Mustangové 3

 
Mustangové 4

Mustangové 4

 
Mustangové 5

Mustangové 5

 
Mustangové 6

Mustangové 6

 
Mustangové 7

Mustangové 7

 
Mustangové 8

Mustangové 8

 
Mustangové 9

Mustangové 9

 
Mustangové 10

Mustangové 10

 
Mustangové 11

Mustangové 11

 
Mustangové 12

Mustangové 12

 
Mustangové 13

Mustangové 13

 
Mustangové 14

Mustangové 14

 
Mustangové 15

Mustangové 15

 
Mustangové 16

Mustangové 16

 
 
Vytvořeno 19.4.2013 14:44:29 | přečteno 2646x | kino
load