SOBOTA 8. - PIVEČKOVA VILA - 20 HODIN - PRÁSKAČ

Francie - Doulos, Le
Thriller / Film-Noir
Francie / Itálie, 1962, 108 min
Režie: Jean-Pierre Melville
Hrají: Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Michel Piccoli, Philippe Nahon, Marcel Cuvelier, Jean Desailly, Fabienne Dali, Volker Schlöndorff, Georges Sellier, René Lefevre, Dominique Zardi, Philippe March, Charles Bouillaud, Christian Lude
Práskač
Maurice je protřelý kriminálník. Po propuštění z vězení nelení, spáchá vraždu, uloupí klenoty a poté se setkává s přítelem Silienem, kterého podezírá z udavačství.
Melvillův snímek je především dalším výletem do prostředí francouzské galerky. Po obrazové stránce se v Práskači setkává Melvillova láska k noiru a americkým gangsterkám s experimentální hravostí francouzské nové vlny - hra s černobílým obrazem, stíny, světlem a silnou stylizací.(oficiální text distributora)
www.csfd.cz
oooo O oooo
Maurice (Serge Reggiani)ktorý bol pre lúpež klenotov vo vazení sa ocitá po odsedení trestu opať na slobode a znovu chystá lúpež.Jeho priateľ Silen (Jean-Paul Belmondo),ktorý mimochodom spolupracuje s políciou chce vedieť o každom jeho kroku.Lúpež sa nepodarí,zomrú dvaja ľudia ,Maurice je zranený a dostáva sa opať pod drobnohľad polície.Maurice sa snaží zistiť kto informoval políciu ,jeho priateľka Therese ? Silen, alebo niekto iný ?
www.fdb.cz
oooo O oooo
Slavný Melvillův seznam 63 amerických režisérů, kteří modernizovali kinematografii, se bezpochyby stal východiskem i pro tento snímek. Neuvěřitelně precizně vybudovaný děj se točí kolem neustálých záměn, pronásledování a intrikaření uvnitř zločineckého podsvětí, které je ohroženo také zvnějšku policií. Sledujeme peripetie Maurice Faugela, který se chce pomstít svým kumpánům za zradu, ale postupně je vtahován do labyrintu podezírání a lstí. Ještě zajímavější je forma, kterou si režisér zvolil, aby vyprávěl vcelku banální kriminální příběh. Ten Melville převzal z literatury, ale hned v zárodku přepsal všechny slangové rozhovory do spisovné řeči. Následně se rozhodl, že dekorace budou odkazovat k naprosto konkrétním americkým filmům (např. City Streets, 1931, r. Rouben Mamoulian). Důležitým detailem je mimo jiné i to, že funkci pomocného režiséra na natáčení vykonával Volker Schlöndorff, jehož Melville považoval za svého duchovního syna. Po formální stránce se setkáváme s mistrovským použitím časových elips, na nichž celý příběh stojí, protože jejich smysl vyjde najevo až v závěru filmu. Tradiční záchytné body kriminálního příběhu postupně selhávají a zloduch se jeví zlým jen do určité chvíle. Nejistota a nedůvěryhodnost nejlépe vystihují podstatu děje. Práskač je složitý film a nesnadný k pochopení, protože ústřední zápletkou je stejná výchozí situace zobrazená dvěma různými způsoby.
MFF Karlovy Vary