SOBOTA 8. - PIVEČKOVA VILA - 20 HODIN - PRÁSKAČ

Práskač 9

Francie  -  Doulos, Le
Thriller / Film-Noir
Francie / Itálie, 1962, 108 min
Režie:  Jean-Pierre Melville
Hrají:  Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Michel Piccoli, Philippe Nahon, Marcel Cuvelier, Jean Desailly, Fabienne Dali, Volker Schlöndorff, Georges Sellier, René Lefevre, Dominique Zardi, Philippe March, Charles Bouillaud, Christian Lude

Práskač 2
Práskač

Maurice je protřelý kriminálník. Po propuštění z vězení nelení, spáchá vraždu, uloupí klenoty a poté se setkává s přítelem Silienem, kterého podezírá z udavačství.

Melvillův snímek je především dalším výletem do prostředí francouzské galerky. Po obrazové stránce se v Práskači setkává Melvillova láska k noiru a americkým gangsterkám s experimentální hravostí francouzské nové vlny - hra s černobílým obrazem, stíny, světlem a silnou stylizací.(oficiální text distributora)

www.csfd.cz

oooo O oooo

Maurice (Serge Reggiani)ktorý bol pre lúpež klenotov vo vazení sa ocitá po odsedení trestu opať na slobode a znovu chystá lúpež.Jeho priateľ Silen (Jean-Paul Belmondo),ktorý mimochodom spolupracuje s políciou chce vedieť o každom jeho kroku.Lúpež sa nepodarí,zomrú dvaja ľudia ,Maurice je zranený a dostáva sa opať pod drobnohľad polície.Maurice sa snaží zistiť kto informoval políciu ,jeho priateľka Therese ? Silen, alebo niekto iný ?

www.fdb.cz

oooo O oooo

Slavný Melvillův seznam 63 amerických režisérů, kteří modernizovali kinematografii, se bezpochyby stal východiskem i pro tento snímek. Neuvěřitelně precizně vybudovaný děj se točí kolem neustálých záměn, pronásledování a intrikaření uvnitř zločineckého podsvětí, které je ohroženo také zvnějšku policií. Sledujeme peripetie Maurice Faugela, který se chce pomstít svým kumpánům za zradu, ale postupně je vtahován do labyrintu podezírání a lstí. Ještě zajímavější je forma, kterou si režisér zvolil, aby vyprávěl vcelku banální kriminální příběh. Ten Melville převzal z literatury, ale hned v zárodku přepsal všechny slangové rozhovory do spisovné řeči. Následně se rozhodl, že dekorace budou odkazovat k naprosto konkrétním americkým filmům (např. City Streets, 1931, r. Rouben Mamoulian). Důležitým detailem je mimo jiné i to, že funkci pomocného režiséra na natáčení vykonával Volker Schlöndorff, jehož Melville považoval za svého duchovního syna. Po formální stránce se setkáváme s mistrovským použitím časových elips, na nichž celý příběh stojí, protože jejich smysl vyjde najevo až v závěru filmu. Tradiční záchytné body kriminálního příběhu postupně selhávají a zloduch se jeví zlým jen do určité chvíle. Nejistota a nedůvěryhodnost nejlépe vystihují podstatu děje. Práskač je složitý film a nesnadný k pochopení, protože ústřední zápletkou je stejná výchozí situace zobrazená dvěma různými způsoby.

MFF Karlovy Vary

Práskač

Práskač 1

Práskač 1

 
Práskač 2

Práskač 2

 
Práskač 3

Práskač 3

 
Práskač 4

Práskač 4

 
Práskač 5

Práskač 5

 
Práskač 6

Práskač 6

 
Práskač 7

Práskač 7

 
Práskač 8

Práskač 8

 
Práskač 10

Práskač 10

 
Práskač 9

Práskač 9

 
 
Vytvořeno 30.5.2013 21:22:25 | přečteno 1687x | kino
load