TVŮRCE FILMU "NŮŽ VE VODĚ" - ROMAN POLAŇSKI

Roman Polanski
* nar. 18.8.1933
+ Paříž, Francie
Životopis (biografie) / Informace:
Roman Polanski (vlastním jménem Rajmund Liebling) se narodil 18. srpna 1933 v Paříži. Jeho otec, Ryszard, byl polský žid a matka Bula, katolička, narozená v Rusku. V roce 1937 se rodina odstěhovala do polského Krakova. Jako židovská rodina strávili část druhé světové války v Krakovském ghetu. Ještě před deportací rodiny do koncentračního tábora, se podařilo malého Romana přemístit na venkov, do vesnice Vysoka u Vadovic, kde byl u rodinných přátel ukrýván pod jménem Roman Wilk. Již v patnácti začíná účinkovat v divadle, a v roce 1953 se poprvé objevuje před filmovou kamerou ve filmu Trzy opowiesci (1953). V letech 1954-1959 navštěvuje filmovou školu v Lodži, obor režie. Během studia natáčí několik krátkých filmů, píše scénáře a jako herec se objevuje v několika filmech. Jako režisér, scénárista a představitel hlavní role se podílí např. na krátkém filmu Dwaj ludzie z szafa (Dva muži a skříň, 1958). Po absolvování studia se oženil s polskou herečkou Barborou Kwiatkowskou a společně odjeli do Paříže. Po návratu do Polska, v roce 1961, natáčí svůj první celovečerní snímek Noź w wodzie (Nůž ve vodě, 1962), psychologické drama manželského páru a studenta odehrávající se na moři. Film získal několik festivalových ocenění a byl nominován na Oscara, což vzbudilo zájem zahraničních producentů o jeho práci. I přes tyto úspěchy se mu v Polsku uznání nedostává, a proto se v roce 1962 stěhuje do Paříže. V tomto roce se rozvádí i se svojí první ženou a zahajuje svoji zahraniční kariéru. Ve Francii se spolupracuje, je jedním z režisérů, na povídkovém filmu Les Pluss Belles Escrogueries du Monde (Nejkrásnější podvody světa, 1964), ve Velké Británii natáčí hororový film Repulsion (Hnus, 1965) v hlavní roli s Catherine Deneuve, hrající dívku se silnou psychózou zapříčiněnou sexuálními zábranami. V roce 1966, opět ve Francii, natáčí film Cul-de-sac (Slepá ulička, 1966). Oba tyto snímky byly oceněny na MFF v Berlíně. Při natáčení groteskní parodie The Fearless Vampire Killers (Ples upírů, 1967), v němž se kromě režie zhostil i hlavní role, se seznamuje s americkou herečkou Sharon Tate, se kterou se v následujícím roce oženil. V roce 1968 společně, již jako manželé, odjíždí do Hollywoodu, kde Polanski natáčí, tentokráte již klasický, horor Rosemary’s Baby (Rosemary má děťátko, 1968). K tomuto filmu napsal i scénář, za něj byl nominován na Oscara. Po tragické smrti těhotné manželky, byla zavražděna fanatickou skupinou Charlese Mansona, odjíždí zlomený Polanski zpět do Evropy. Po tříleté režisérské odmlce pokračuje v práci, avšak filmová adaptace The Tragedy of Macbeth (Macbeth, 1971), či film Diary of Forbidden Dreams (Che?, What?, Co?, 1972) zaměřený na, nejenom sexuální dobrodružství, mladé dívky v milionářově vile, plné podivných existencí, se nesetkaly s úspěchem a oceněním. Po návratu do Hollywoodu si vše vynahradil filmem Chinatown (Čínská čtvrť, 1974) s Jackem Nicholsonem a Faye Dunawayovou, který byl na Oscara nominován deseti kategoriích. V dalším svém snímku, podle vlastního scénáře, Le Locataire (Nájemník, 1976) se obsadil i do hlavní role. V tomto roce byl obviněn za styk s nezletilou dívkou a před trestem „prchá“ do Francie, získává zde občanství, a Kalifornie mu zůstává zapovězena. Další ocenění sbírá s kostýmní adaptací historického románu Thomase Hardyho Tess (Tess, 1979). Následně zanechává filmové režie, a v následujících osmi letech se věnuje režii divadelní, sporadickému hraní ve, především francouzských, filmech a psaní autobiografie. K filmu se vrací nepříliš povedeným a svou atmosférou chladně přijatým, dobrodružným snímkem Pirates (Piráti, 1986). Neúspěch ho od dalšího filmování neodradil a v roce 1988 zaujal diváky thrillerem Frantic (48 hodin v Paříži, 1988), jež je příběhem pátrání manžela (Harrison Ford) po své unesené manželce. Na tomto filmu poprvé spolupracuje také se svojí třetí ženou Emmanuelle Seignerovou, francouzskou herečkou. Manželku obsadil i do dalšího filmu, erotického thrileru Bitter Moon (Hořký měsíc, 1992). Z nedávné doby patří bezesporu k vrcholům jeho tvorby drama The Pianist (Pianista, 2002), popisujícího skutečné osudy polského židovského hudebníka Wladyslawa Szpilmana za druhé světové války. Film byl oceněn mnoha cenami, získal Oscary v několika kategoriích, Zlatou palmu v Cannes, a mnohé další. K jeho posledním snímkům patří adaptace Dickensova románu Oliver Twist (2005) natáčené v České republice.
Roman Polanski je považován za autorského režiséra, který svými filmy jde proti obecnému chápání morálky. Jeho filmy jsou charakteristické ponurou a depresivní atmosférou, jež se stává společně s volbou kontroverzních témat společným znakem většiny jeho dosavadní tvorby. K jeho kontroverzní pověsti značně přispěla také záliba, místy až fascinace, v zobrazování sexu, sexuálních deviací a úchylek a realistické ztvárnění scén jejímž obsahem je násilí.
Režijní filmografie
2012 Carnage
2010 Muž ve stínu
2007 Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumiere s'éteint et que le film commence
2005 Oliver Twist
2002 Pianista
1999 Devátá brána
1994 Smrt a dívka
1992 Hořký měsíc
1988 48 hodin v Paříži
1986 Piráti
1979 Tess
1976 Nájemník
1974 Čínská čtvrť
1972 Co?
1971 Macbeth
1968 Rosemary má děťátko
1967 Ples upírů
1966 Ve slepé uličce
1965 Hnus
1964 Nejkrásnější podvody světa
1962 Nůž ve vodě
Šibalové
1961 Tlustý a hubený
1959 Když padají andělé
Lampa
1958 Dva muži a skříň
1957 Morderstwo
Rozbijemy zabawe
Smiech
Usmiech zebiczny
1955 Rower