NEDĚLE 10. - 20,00 HODIN - RIVALOVÉ

Rivalové 11

Životopisný / Sportovní / Drama / Akční
USA / Německo / Velká Británie, 2013, 123 min
Režie:  Ron Howard
Scénář:  Peter Morgan
Kamera:  Anthony Dod Mantle
Hudba:  Hans Zimmer
Hrají:  Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde, Natalie Dormer, Christian McKay, Pierfrancesco Favino, Jamie Sives, Lee Asquith-Coe, Egija Zviedre, Julian Seager, Joséphine de La Baume

Rivalové 10
Rivalové

Závratná rychlost, adrenalin proudící v žilách, krásné dívky a nezkrotná touha po vítězství. Závody Formule 1 jsou místem, kde jediná chyba může znamenat smrt. Na těchto okruzích spolu soupeří dva odvěcí rivalové. James Hunt je neřízená střela, neodolatelný playboy a brilantní řidič. Niki Lauda je dokonalý profesionál, vždy precizní a disciplinovaný. Film Rivalové vypráví skutečný příběh dvou pilotů, kteří jsou soky nejen na okruzích, ale také ve skutečném životě. Přestože jsou soupeři, jsou také jeden pro druhého inspirací. Přes jejich rozdílnost je v životě pojí zvláštní přátelství. Ale rivalita je žene ke stále riskantnějším výkonům. Titul mistra světa může získat jen jeden...(Bioscop)

www.csfd.cz

oooo O oooo

Rivalové: recenze filmu

Autor: Marek Čech

Ze soupeření Niki Laudy a Jamese Hunta o titul mistra světa v závodech formulí 1 vytěžuje Ron Howard svůj nejlepší film a jeden z horkých kandidátů letošní oscarové sezóny.

Americký scenárista, režisér a producent Ron Howard je v Hollywoodu považován za velice schopného a respektovaného řemeslníka, kterému nedělá problém podmanit si víceméně jakýkoliv žánr. Přesvědčit jsme o tom mohli ve snímcích jako Žbluňk!, Zámotek, Oheň, Navždy a daleko, Noviny, Apollo 13 (2 Oscary), Čistá duše (4 Oscary), Těžká váha nebo dvojici adaptací románů Dana Browna.

Nejde o autorského režiséra nebo režiséra vizionáře, který by ohromoval vizuální stránkou svých filmů, ale o vypravěče, který věrně a bez zbytečných exhibicí slouží látce, jíž se rozhodl ujmout. Pro tento typ režisérů je proto důležitý scenárista, který se daného tématu chopí a rozpracuje ho do co nejpřitažlivější podoby.

Biografická látka

V případě filmu Rivalové se jím stal britský dramatik, scenárista a mimo jiné i zeť Karla Schwarzenberga Peter Morgan. Scenárista, který umí pro film stejně bravurně nakládat s látkami adaptovanými (Poslední skotský král, Králova přízeň, Prokletý klub), tak jeho vlastními a původními (Královna).

S Ronem Howardem spolupracoval už na filmu Duel Frost/Nixon (2008), kde mu pro břitký souboj nervů a argumentů mezi moderátorem Davidem Frostem a abdikujícím prezidentem Richardem Nixonem posloužila za základ jeho vlastní divadelní hra.

Biografický charakter má i jejich další spolupráce na snímku Rivalové. A Peter Morgan volí podobnou metodu výběru životopisných faktů jako v případě jejich předešlé kooperace. Nesnaží se o nějaký sumarizující pohled na osoby jeho zájmu, ale vybírá si z jejich bohaté sportovní kariéry stěžejní momenty, prostřednictvím nichž vypovídá nejen o nich, ale i o tématu, jež má film v názvu.

Tedy o rivalitě, která může ve svých projevech vzbuzovat jak negativní, tak pozitivní konotace. O to víc v prostředí motoristického sportu a adrenalinových závodů Formule 1.

Do tohoto prostředí nás v minulosti zavedl Steve McQueen v jeho srdečním titulu Le Mans (1971). S o poznání horším výsledkem pak Sylvester Stallone v klišovité Formuli! (2000) Rennyho Harlina. A nesmíme zapomenout ani na fascinující biografický dokument Senna (2010) o tomto slavném brazilském závodníkovi.

Rivalové nejdou ve stopách ani jednoho z nich. Razí si svou vlastní, v tomto případě k dobru věci zlatou střední cestu hollywoodských vyprávění, založených na skutečném příběhu. Na rozdíl od Katzinova Le Mans, kde hlavní roli hrály auta a atmosféra samotného závodu, se zde pozornost přenáší na samotné jezdce.

Peter Morgan vytváří až modelový střet dvou typově, charakterově a osobnostně odlišných osobností, jež spojuje jediné. Vášeň pro závodění a touha vítězit, která je u nich silnější než strach ze smrti.

Snížený pud sebezáchovy u těchto jezdců F1 vede scenáristu k množství otázek. Jakými vlastnostmi je asi vybaven člověk, který je ochoten se nechat pro první místo v závodě „pojízdných rakví“ třeba zabít? Co ho žene do takového rizika? Jaké jsou jeho vztahy s ostatními soupeři na trati i jeho nejbližšími mimo ni?

Od toho se odvíjí otázky další. Kdy nastane ten moment, kdy závodník přestane svůj život dávat osudu všanc? A jak potom zpětně rekapituluje a hodnotí toto sportovní zápolení, pro někoho nebezpečné šílenství?

Zlomová havárie

Odpovědi na tyto otázky hledá prostřednictvím příběhu zápolení dvou šampionů Formule 1. Britského pilota ze stáje McLarenu Jamese Hunta a jeho rakouského soupeře z týmu Ferrari Nikiho Laudy. Jejich klíčový souboj se odehraje na Velké ceně v Japonsku, kde v silných přívalech deště a tedy na extrémně nebezpečné trati jeden z nich zvítězí.

Který z nich to byl, fanoušci Formule 1 jistě vědí, stejně jako to, za jakých to bylo okolností a co tomu předcházelo. Právě moment z Grand Prix Německa, kde měl Niki Lauda 1. srpna 1976 na okruhu v Nürburgringu nehodu, se pro vyprávění stává zlomovým.

Niki Lauda měl blízko k obhajobě titulu a po trati se řítil rychlostí více než 250 km/h k místu zvanému Bergwerk. Tam jeho vůz Ferrari neovladatelně zatočil doprava a narazil do plotu, který ho následně vymrštil zpět na dráhu. Do vraku poté narazil pilot Brett Lunger.

rush-mv-20.jpg rush-mv-22.jpg rush-mv-23.jpg

V té chvíli začal Laudův vůz následkem exploze palivové nádrže hořet. Lauda při srážce s Lungerem ztratil přilbu a takto nechráněn zůstal uprostřed plamenů s více než 900 °C takřka minutu. Podařilo se ho vyprostit, ale jeho stav byl vážný. Měl poškozené plíce, hlavu a i další části těla měl těžce popálené. Podařilo se ho zachránit, ale plastika obličeje navždy poznamenala jeho tvář.

Vzájemné potýkání

Jak obrovská vůle a odhodlání se v tomto člověku ukrývá, dokládá fakt, že o 42 dní později se právě v Japonsku opět usadil do svého monopostu a bojoval o titul až do konce sezony. Bolest a utrpení, které tomuto návratu předcházely, věrně zrcadlí syrová scéna z nemocnice, kdy se snaží na popálenou, mokvající a opuchlou hlavu znovu nasadit helmu.

Laudova touha vrátit se na závodní okruhy, na nichž mezitím exceluje jeho největší rival James Hunt, je jen vyvrcholením jejich zápolení, které započalo už před jejich proniknutím do velkého světa F1 během závodů nižší třídy. Sportovní dráhu obou pánů sledujeme ve filmu od chvíle, kdy se poprvé potkali na okruhu Formule 3, až do konce sezóny 1976, na niž je zde položen hlavní důraz.

rush-mv-10.jpg rush-mv-12.jpg rush-mv-13.jpg

Jejich vzájemné potýkání se stává tím pravým motorem vyprávění. Mohlo by v mnohém připomenout vztah, plný nevraživosti, závisti, ale i obdivu a úcty k něčemu vyššímu, co je spojovalo, který panoval mezi Mozartem a Salieriem ve Formanově Amadeovi.

Tam ale šlo o střet geniality a průměrnosti, přičemž v Rivalech není možno určit, kdo z obou závodníků je tím opravdovým Mistrem. Vidíme jen dva zcela odlišné přístupy k závodění, vyplývající z povah obou sportovních protivníků.

Na jedné straně stojí blonďatý, urostlý Adónis, kterému ženy padají k nohám. Blazeovaný frajer a rozšafný král večírků, bohém a bouřlivák, který si života užívá plnými doušky. Alkohol, cigarety, drogy, svedené ženy. Čím víc, tím líp.

Charismatický hezoun si počínal jako neřízená střela nejen v životě, ale i na trati. Brilantní řidič říkal, že se tváří v tvář smrti cítí víc naživu a nebál se až sebevražedně riskovat. Na okruhu připomínal adrenalinového dravce, horkokrevného a netrpělivého, který se ale po usednutí do kokpitu dokázal dokonale soustředit na závod.

Jamese Hunta ztvárňuje Australan Chris Hemsworth (Thor, Star Trek, Sněhurka a lovec) jako drzého a okázalého playboye s podmanivým úsměvem, který se neustále tváří tak, že nic na světě není problém. Film ale při nahlédnutí do jeho soukromí ukazuje, že tomu ve skutečnosti tak nebylo a že byl mnohem nejistější, než se zdálo.

Jeho naprostým typovým protikladem je Niki Lauda. Kudrnatý, nepříliš pohledný, s předkusem, kvůli němuž ho Hunt častoval přezdívkou Krysa. Tichý, germánsky precizní, disciplinovaný a metodický profesionál, který se spoléhal na poctivou přípravu a technologickou vyspělost svého vozu, jehož chodu výborně rozuměl. Však s ním také strávil v garáži množství večerů, během nichž jeho protivník bezuzdně flámoval. Z Huntovy perspektivy nudný a především na sebe přísný dříč s inženýrskou myslí, který se vždy snažil minimalizovat riziko nehody.

Laudova cesta k závodění, vyvzdorovaná na jeho rodině a hlavně otci, ukazuje jak moc zarputilý a cílevědomý musel být, aby si ji prosadil a později na ní i tak výrazně uspěl. Hunt jakoby měl úspěch vepsaný ve tváři, Lauda víc tu dřinu, která k němu vede.

Více na: http://avmania.e15.cz/rivalove-recenze filmu#utm_medium=selfpromo&utm_source=avmania&utm_campaign=copylink

Představitel Niki Laudy Daniel Brühl měl na rozdíl od svého hereckého kolegy Hemswortha výhodu, že byl se svým předobrazem v kontaktu. Niki Lauda spolupracoval s Peterem Morganem na scénáři a u filmu fungoval jako poradce. Nijak do něj nezasahoval, jen nastínil filmařům svůj příběh a po zhlédnutí snímku ho pochválil za velmi věrné vyobrazení tehdejších událostí.

James Hunt podlehl v roce 1993 srdečnímu infarktu, takže Chris Hemsworth jeho figuru zkoumal na základě archivních materiálů a rozhovorů s tehdejším manažerem McLarenu Alastairem Caldwellem. Jeho pojetí je víc uvolněné, s nadsázkou by se dalo říci, že James Hunt v jeho podání je tak trochu Thor na závodišti.

Naopak, německý herec, narozený v Barceloně, Daniel Brühl (Good bye, Lenin!, John Rabe - Ctihodný občan Třetí Říše, Hanebný pancharti) odkoukal Lauda dokonale, včetně rakouského přízvuku v jeho angličtině, dikce, chování a gest. Při pohledu na fotky mladého Niki Laudy a Brühla ve filmu máte pocit, že jde o dokonalé převtělení, které nebude při různých výročních filmových cenách určitě opomenuto.

Respekt

Hunt připomíná exhibující a volnomyšlenkářskou rockovou hvězdu, Niki Lauda cílevědomého a zodpovědného profesora. Vyprávění paralelně sleduje profesní růst i osobní život obou mužů, u nichž se zdá, že hnacím motorem jejich snažení je jejich vzájemná rivalita. Tato rivalita kulminuje osudovou Laudovou nehodou v Německu. Ve scénách, kdy sledujeme jeho bolestnou rekonvalescenci, ale začne na povrch vyplouvat skutečná podstata jejich vztahu.

Za vším tím špičkováním, slovním a fyzickým potýkáním a bedlivým pozorováním svých závodních kariér, se ukrýval vzájemný respekt, který k sobě oba soupeři chovali. Niki Lauda svému protivníkovi záviděl jeho všeobecnou oblibu i zájem médií, které přitahoval svou uvolněnou povahou. Hunt naopak na rakouském jezdci obdivoval to, s čím on měl problém. Laudův perfekcionismus i jeho schopnost vypořádat se sám s mechanickými nedostatky auta bez pomocí techniků.

Peter Morgan na pozadí jejich konfrontace, při níž divák velmi zřetelně vnímá přednosti i nedostatky obou mužů, vykresluje portrét dvou sebestředných egomaniaků. Jeho zábavnost a přitažlivost těží právě z kontrastu jejich povah a životních stylů i toho, co je spojuje. Dva zavržení synové, kteří sami o sobě vědí, že v jiném oboru než závodění by jen těžko uspěli.

Napětí v tomto filmu tak neeskaluje jen na trati, ale i v jejich vzájemných dialogových scénách. Scenárista se navíc přičinil o to, že na film můžete vzít i své drahé polovičky, které nedostanou naservírovanou pouhou obdobu krouživých závodů, známých z vysílání během nedělního odpoledne.

Morgan k dokreslení plasticity postav, které jsou předmětem jeho zájmu, nahlíží do jejich soukromí a seznamuje nás s jejich rodinnými a osobními problémy i chvílemi radosti (svatební obřady). Najednou se ukazuje, jak důležité je pro Laudu zázemí v podobě jeho chápavé ženy Marlene (Alexandra Maria Lara) a naopak, kam vede nestálost a sukničkářství Jamese Hunta. Jeho sexy manželka Suzy (Olivia Wilde) ho podvede se slavným hercem Richardem Burtonem, za nímž pak odejde.

Efektní koláže závodních scén

Decentní erotické scény i humor vzájemných narážek, to vše přispívá k tomu, že film neupadá do stereotypu závodních scén, ale působí velmi živě. Při inscenaci závodů se Ron Howard nespoléhá jen na autentické dobové záběry, ale svět formule 1 vytváří přímo před našimi zraky.

Za pomocí kamery, která se přibližuje v rychlosti velmi detailně jednotlivým modelům závodních aut, nás vtahuje do děje a zprostředkovává nám, jak nebezpečné závodění tehdy asi bylo. Za pomocí montáže efektních smyků, zákrut a srážek se mu bez nějakých extrémních efektů daří přiblížit napínavou atmosféru těchto klání. Umí vystihnout napětí i okouzlení, které kolem nich panuje i tiché chvíle soustředění a strachu, než vypuknou. Až tak, že i když víte, jak daný závod dopadne, držíte svému favoritovi palce a přejete si, aby vyhrál právě on.

Howardův nejlepší titul

Předností Howardova přístupu je, že působí autenticky na závodišti i mimo něj. Na závodišti za přispění kamery, střihu, Zimmerova soundtracku a celkového vykreslení atmosféry sedmdesátých let, jež za pomocí palety barev stylově evokuje. Mimo něj díky hercům, kteří se přesvědčivě zhostili svých rolí.

Howard udělal dobře, že se nespolehl jen na atraktivitu závodního prostředí, ale právě na charakterové zrcadlení obou rivalů, kteří mají k sobě blíž, než by si byli oba ochotni připustit. Za 38 milionů, což je rozpočet, který odpovídá spíš nezávislé produkci, než nějakému blockbusteru, natočil snímek, který vypadá mnohem dráž a výpravněji, než tomu je ve skutečnosti.

Vypovídá v něm o ceně za vítězství, posedlosti, lesku i odvrácené straně světa pilotů Formule 1. Do karet mu hraje vše. Scénář, kamera, hudba, atraktivní prostředí, typově dobře zvolení herci, nakažlivá retro atmosféra, emoce, jimž věříme, závodní scény, které dovedou rozproudit adrenalin v těle i zmrazit krev v žilách. Je tomu tak proto, že prim tu hrají lidé a ne jejich stroje. Ron Howard přichází se svým možná nejlepším titulem a jedním z horkých kandidátů letošní oscarové sezóny.

Více na: http://avmania.e15.cz/rivalove-recenze-filmu/ch-4697#utm_medium=selfpromo&utm_source=avmania&utm_campaign=copylink

Rivalové

Rivalové 1

Rivalové 1

 
Rivalové 2

Rivalové 2

 
Rivalové 3

Rivalové 3

 
Rivalové 4

Rivalové 4

 
Rivalové 5

Rivalové 5

 
Rivalové 6

Rivalové 6

 
Rivalové 7

Rivalové 7

 
Rivalové 8

Rivalové 8

 
Rivalové 9

Rivalové 9

 
Rivalové 10

Rivalové 10

 
Rivalové 11

Rivalové 11

 
Rivalové 12

Rivalové 12

 
Rivalové 13

Rivalové 13

 
Rivalové 14

Rivalové 14

 
Rivalové 15

Rivalové 15

 
Rivalové 16

Rivalové 16

 
Rivalové 17

Rivalové 17

 
Rivalové 18

Rivalové 18

 
Rivalové 19

Rivalové 19

 
Rivalové 20

Rivalové 20

 
Rivalové 21

Rivalové 21

 
Rivalové 22

Rivalové 22

 
 
Vytvořeno 30.10.2013 15:53:41 | přečteno 2171x | kino
load