Slavičín

oficiální stránky města
Úterý, 30. listopad 2021

Vyhledávání

NEDĚLE 27. - FILMOVÝ KLUB - 20,00 HODIN - ROZBITÝ SVĚT

Rozbitý svět 7

Drama  -  Velká Británie, 2012, 91 min
Režie:  Rufus Norris
Scénář:  Mark O'Rowe
Kamera:  Rob Hardy
Hrají:  Tim Roth, Eloise Laurence, Cillian Murphy, Bill Milner, Denis Lawson, Rory Kinnear, Robert Emms, Lino Facioli, Zana Marjanovic
VSTUPNÉ. Členové FK 20 + 1 Kč, ostatní 70 + 1 Kč. DO 12 LET NEVHODNÝ

Rozbitý svět 4
Rozbitý svět

Skunk prožívá nevšední dospívání, vedle první lásky a hádek v rodině se musí vypořádat s cukrovkou. Vnímavé děvče kamarádí s retardovaným Rickym od vedle a dokáže jej podržet i poté, co ho surově napadne rozlícený soused. Jedna z jeho dcer totiž Rickyho nařkne ze sexuálního zneužití. Ač se obvinění prokáže jako falešné, po tomto incidentu se poměry v sousedství radikálně změní. Svěží režijní debut Rufuse Norrise získal ocenění BIFA za nejlepší britský nezávislý film roku. Rory Kinnear, představitel ovdovělého otce ze sousedství, jenž hájí počestnost svých dcer pomocí pěstí, získal Cenu BIFA za nejlepší výkon ve vedlejší herecké roli.(FebioFest)

www.csfd.cz

oooo O oooo

Rozbitý svět: svěží debut z britských ostrovů

5. 4. 2013 # 18.35 # Filmy, Recenze # Bez komentáře

Letošním vítězem soutěžní sekce Nová Evropa, určené pro první a druhé snímky evropských tvůrců, se na Febiofestu stalo britské drama Rozbitý svět (Broken) debutanta Rufuse Norrise, které jsme vám doporučovali již v našich předfestivalových tipech a je třeba říct, že se tak stalo zcela zaslouženě. Příběh odehrávající se na typickém anglickém předměstí je totiž velice silný, opravdový a v dobrém slova smyslu emocionálně vypjatý.

Hlavní hrdinka, dospívající diabetička přezdívaná Skunk (v titulcích překládáno jako Liška, Eloise Laurencová), žije v domě se svým bratrem Jedem (Bill Milner), otcem Archiem (Tim Roth) a pomocnicí Kasiou (Zana Marjanovicová), kterou navštěvuje učitel z místní školy v podání Cilliana Murphyho. Naproti nim přebývají Buckleyovi s mentálně narušeným synem Rickem a sousedský trojúhelník doplňuje vznětlivý Bob Oswald (Rory Kinnear), který sám vychovává své tři dcery. Každé z těchto rodin něco schází, každá se ocitá ve slepé uličce. Na půdorysu těchto tří předměstských domů se odehrávají velká i malá dramata, která zahrnují první milostné zážitky, fyzické napadení, úmrtí, nechtěné těhotenství, rozchody i nové lásky, falešné nařčení ze znásilnění nebo školní šikanu. Žádná z těchto událostí však nepůsobí vykonstruovaně a filmu se po celou dobu daří nesklouzávat k laciné banalitě. Na rozdíl od jiných děl popisujících dospívání totiž v tomto filmu jde o skutečné životní strasti, ne pouze o pseudoproblémy ubrečených teenagerů. Hlavní hrdinka je naopak velice optimistická a sympatická bytost, která to jen nemá v životě úplně jednoduché.

Rozbitý svět patří k řadě britských sociálních dramat s dlouhou tradicí, která se vyznačují civilní realističností, syrovostí a psychologickou drobnokresbou svých nejednoznačných hrdinů. Tyto filmy rovněž často vynikají výraznými hereckými výkony, což je také případ Rozbitého světa, ve kterém se podařilo kongeniálně spojit mladé začínající herce se zkušenými harcovníky, jakými jsou Tim Roth nebo Cillian Murphy. Nejvýraznější z mladých herců je samozřejmě debutantka Eloise Laurencová, které je už věštěna hvězdná budoucnost, ale i ostatní představitelé dětských rolí jsou obsazeni velice přesně. Za zmínku stojí také doposud nepříliš známý Rory Kinnear, jenž si za svou roli výbušného souseda vysloužil British Independent Film Award pro nejlepšího herce ve vedlejší roli (stejnou cenu film obdržel i v kategorii nejlepší britský film). Právě v oblasti vedení herců se asi nejvíce projevuje divadelní původ režiséra Norrise a projevuje se naštěstí v dobrém slova smyslu, protože o nějaké divadelní manýře ani přemíře dialogů nemůže být řeč. Co se týče ostatních, výsadně filmových složek, tak je vidět, že si k sobě přizval zkušenější spolupracovníky (například kameramana Roba Hardyho), kteří mu pomohli s ryze filmovými vyjadřovacími prostředky.

Jako to bývá u sociálních dramat tohoto střihu časté, Rozbitý svět rovněž reflektuje obecné problémy (nejenom) britské společnosti, jako je školní šikana, předčasná sexuální vyspělost nebo netolerance odlišností. Ani zdaleka však těžiště filmu neleží v sociální kritice. Na prvním místě jednoznačně stojí vyprávění silného příběhu (scénář byl napsán podle knižní předlohy Daniela Claye), kterému je podřízena nikterak vyčnívající formální stránka.

Rozbitému světu se daří poměrně přesně dávkovat patos, emoce, humor a napětí. Ačkoliv nelze říct, že by přinášel něco radikálně nového, nikdy neviděného nebo formálně novátorského, tak se přesto jedná o zábavný, dojemný a upřímný snímek, a to samo o sobě vůbec není málo. Nechybí ani strhující vyvrcholení, díky kterému film nevyzní do ztracena, nýbrž naopak v divákovi zanechá silný prožitek. Na debut jde rozhodně o překvapivě vyspělý snímek (režisér však není žádný mladíček, ale zkušený divadelník) a jsem si jist, že o Rufusu Norrisovi ještě uslyšíme.

oooo O oooo

Broken

Vydáno: 23.04.2013 13:00 v sekci Recenze | Za horizontem - Lukáš Havlíček

Režisér Rufus Norris vměstnal do svého debutu kdysi velkou a bohatou Británii v portrétu slepé ulice, kde jedno chybné rozhodnutí vyvolá agresi a nečekaný kolotoč dalších špatných rozhodnutí.

Broken je především sociální drama a to rovnou silným kalibrem v nejlepší britské tradici, ať už mluvíme snad o nejlepším britském filmu Nahý, u nás populárním Billym Elliotovi, jehož rodina bydlí v dělnické komunitě a otec je stávkující horník, nebo úspěšném snímku Fish Tank, kde debutovala Katie Jarvis – v Broken pro změnu stojí poprvé před kamerou famózní Eloise Laurence.

Brit koukající se na snímek v současnosti, kdy půlka země slaví smrt Margaret Thatcherové, pravděpodobně rozčarováním hodí na plátno...uhlí. Ve velké míře totiž debutující režisér Rufus Norris, na základě stejnojmenné novely Daniela Claye, nabízí portrét moderní Británie, jak jinak než rozbité. Tři domy na konci ulice, tři společenské třídy, dvě neúplné rodiny, třetí „nemocná“ a do toho všeho doslova rozbitý pár. A děti si nemají kde hrát, jedinou zábavou pro ně je jakési skladiště plné všeho, co dříve žralo benzín – od auta, přes karavany, až po čluny. V takovém prostředí probíhají všechny dětské „hry“ či spíše hrátky, počínaje první nevinnou pusou.

Nejvyšší třídu při tom ve filmu zastupuje Tim Roth, právník a zároveň otec „Skunk“ (přezdívka postavy Eloise Laurence), jejichž společné scény vám v daném rámci mezilidských vztahů (těch už skutečně rozbitých) nejen metaforicky vykouzlí úsměv na tváři a jsou tak jedinými skutečně příjemnými momenty z celé stopáže. Střední třídu reprezentuje učitel Cillian Murphy, jenž má vztah s au-pair z první rodiny. Nejnižší třída je pak vykreslena rodinou opuštěného agresivního otce (Rory Kinnear), který vychovává tři náctileté dcery. Zvláštní kapitolou pak je třetí rodina - starší pár se svým synem, který evidentně není zdravý a jehož inteligence je snížená.

Film je však naprosto racionální, motivy každé postavy jsou univerzálně srozumitelné – i agresivní otec pouze brání své dcery, které mu lžou také ze svých rozumných důvodů, a snaží se ho pouze ochránit. Nutnou potřebou je zmínka o Robu Hardym, jenž stál za citlivou kamerou zodpovědnou za veškeré pozitivní emoce ve filmu a který má na svědomí například vynikající Boy A, film v němž na sebe výrazně upozornil Andrew Garfield. Detailní záběry se střídají s těmi dynamickými, rostřesenými, k nimž posloužila ruční kamera. Hardy v úvodu ukáže hlavní veselou postavu Skunk se sluncem v zádech, jen aby ji náhle v ostrém kontrastu postavil do stínu a položil tím otázku, na kterou na konci odpovídá celý film – dokáže Skunk vyjít ze tmy?

Skunk, hlavní postava filmu, je v první řadě svědkyně všech možných variant opouštění mezi lidmi, v druhé řadě veškerá cizí rozhodnutí dopadají na ní a tak často slýchané „je to ještě dítě, nemůže mít starosti“ opět neplatí. Vynikne to v porovnání s nezodpovědnou sprostou mladou sousedku, která zosobňuje vše negativní - obě však předčasně dospívají, jedna psychicky, druhá fyzicky.

Položena je tím otázka, do jaké míry zodpovídáme za vlastní životy. Skunk dělá správná rozhodnutí, ale špatná rozhodnutí ostatních dopadají na ní a to jí pochopitelně zviklá na špatnou cestu – což ale není v jejím případě první vpich do žíly, ale čokoláda na posezení. Mentálně to vede k přesvědčení, že se „všechno pokazí, všechno se vždycky pokazí“ a na závěr vyvolává otázku: „Proč se dějí jen špatné věci?“ (Odpovědi a návody, jak to změnit, prosím na můj email, děkuji.) Pravděpodobně je to velkým počtem postav - dění ve filmu se však nezdá vykonstruované a divák by neměl mít výrazný problém s autentičností. Zároveň díky množství neznámých „herců“ působí film naprosto civilně. „Čerstvě“ pak působí i mezinárodně známé herecké hvězdy.

Tam, kde na konci recenzí bývá „události nabírají na intenzitě a film spěje k neodvratitelnému konci“, bude na konci tohoto textu stát, že naopak "děj v posledních deseti minutách spěje do lehce odvratitelného konce", protože spočíval na volbách postav. Paradoxně to pomáhá závěru, který je extrémně napínavý a divák zaujatý předchozím děním ho nebude sledovat s klidem.

I přes několik vtipných situacích film není pochopitelně veselá záležitost, to však rozhodně neznamená, že vám nezpříjemní večer. Naopak, Broken si zaslouží výraznou pozornost i za hranicemi Velké Británie, protože jeho „rozbitost“ neplatí jen pro "post-thatcherovskou" scénu vlastní země, ale rozhodně sedí i na post-totalitní země. Samozřejmě je možné, že v podstatě optimističtí lidé ho jen těžko ocení. Přesto nepochybuji, že snímek si své diváky najde - samozřejmě to budou spíše ti, kteří neholdují filmům s ročním rozpočtem Českém televize, ale i tak je Broken jednoduše dalším malým velkým filmem, který by vám rozhodně neměl uniknout.

Rozbitý svět

Rozbitý svět 1

Rozbitý svět 1

 
Rozbitý svět 2

Rozbitý svět 2

 
Rozbitý svět 3

Rozbitý svět 3

 
Rozbitý svět 4

Rozbitý svět 4

 
Rozbitý svět 5

Rozbitý svět 5

 
Rozbitý svět 6

Rozbitý svět 6

 
Rozbitý svět 7

Rozbitý svět 7

 
Rozbitý svět 8

Rozbitý svět 8

 
 
Vytvořeno 20.9.2013 18:37:37 | přečteno 1517x | kino
 

město Slavičín
Osvobození 25, 763 21 Slavičín

tel.: 577 004 800*
fax: 577 004 802
e-mail: podatelna@mesto-slavicin.cz
ID datové schránky: jsub2vd

IČ: 00284459
DIČ: CZ00284459
č.ú.: 2924661/0100, KB a.s.

 
load