NEDĚLE 9. - 20,00 HODIN - VELKÁ NÁDHERA

Velká nádhera 1

Drama / Komedie  -  Itálie / Francie, 2013, 141 min
Režie: 
Paolo Sorrentino
Scénář: 
Paolo Sorrentino, Umberto Contarello
Kamera: 
Luca Bigazzi
Hudba: 
Lele Marchitelli
Hrají: 
Toni Servillo, Sabrina Ferilli, Carlo Verdone, Carlo Buccirosso, Isabella Ferrari, Giorgio Pasotti, Serena Grandi, Luca Marinelli, Vernon Dobtcheff, Fanny ArdantZlatý
Globus 2014 za Nejlepší cizojazyčný film

Evropské filmové ceny 2014 - Nejlepší film

VSTUPNÉ členové FK 20 + 1, ostatní  90 + 1 Kč. DO 12 LET NEVHODNÝ

Velká nádhera

Velká nádhera 2
Po obrazově i hudebně atraktivní road-movie Tady to musí být (2011) sahá Sorrentino po osvědčených prostředcích svého jedinečného filmového stylu a opět přináší vizuálně podmanivé komediální drama o hledání smyslu vlastní existence a smíření se s věčně plynoucím časem a stárnoucím tělem. Příběh stárnoucího spisovatele a novináře Jepa zasazuje Sorrentino do prostředí "třpytivé" vysoké smetánky podmanivého Říma a po vzoru filmových velikánů Federica Felliniho a Michelangela Antonioniho podává kritiku současné společnosti, žijící v povrchnosti, přetvářce a zaslepenosti. Zoufalý Babylon zbohatlíků, politiků, zločinců, filmových hvězd, umělců, intelektuálů, ale i komplikovaných i nestálých vztahů ožívá v starověkých budovách a gigantických vilách Říma a sledujeme ho očima rozčarovaného Jepa, věčně se utápějícího v poháru gin tonicu a ve víru nekonečných party. A nad tím vším stojí Řím jako krásná, avšak mrtvá diva.

(Film Europe)

oooo O oooo

Velká nádhera: recenze filmu

Autor: Marek Čech

Felliniovské tázání o marnotratnosti lidského bytí ožívá ve vizuální podobě, charakterizované nejlépe samotným názvem filmu. Ano, tento snímek je opravdu Velká nádhera.

Paola Sorrentina po stylizovaném portrétu italského politika Giulia Andreottiho s názvem Božský a dušezpytné road-movie Tady to musí být vnímám jako jednoho z nejlepších a nejzajímavějších filmařů současnosti, na jehož každý další film se nesmírně těším. Jeho Velká nádhera patřila k vrcholům festivalu v Cannes a nejinak tomu bylo i ve Varech.

Italský režisér se rozhodl se svou typickou vytříbenou vizualitou (opulentní a nekončící kamerové jízdy) složit poctu městu Řím. Ve felliniovském duchu, blízkém Mistrovým filmům Sladký život, 8 1 nebo Řím.

Průvodcem města se stává „duchovní příbuzný“ Marcella Rubiniho ze Sladkého života, novinář a autor jediného románu Jep Gambardella (Toni Servillo). Nonšalantní král mondénních večírků, jiskřivě ironický glosátor, melancholik, blazeovaný požitkář a neúnavný svůdník, bydlící na dosah Kolosea.

Reflektovaná prázdnota vlastního bytí

Po oslavě jeho pětašedesátých narozenin, konaných na střeše jednoho ze starých domů v centru, se ale v jeho životě něco změní. Zestárlý světák, který zná snad každou dlaždici v římských ulicích a vymetl snad každý okázalý mejdan, který se v posledních desetiletích konal, si najednou začíná uvědomovat prázdnotu vlastního konání.

Tato absence smyslu života, který až dosud vedl, se zrcadlí na pozadí bizarních večírků, jež navštěvuje. Jep rekapituluje a začíná být znechucený sám sebou, životem, který vede i suitou podobných snobských existencí jako on, která ho obklopuje. Doléhá na něho věk a uvědomuje si svou konečnost. Zvlášť, když začínají umírat jeho vrstevníci, mezi nimiž je i jeho mladická a možná jediná opravdu velká láska.

Cítí, že by rád ještě napsal onu velkou knihu, ale o čem by měla být? Pokud by vypovídala o jeho životě, tak by musela být o nicotnosti, prázdnotě, strachu ze stáří a osamění jednoho zvolna odkvétajícího šviháckého cynika. Jak ale napsat knihu „o ničem“?

Opojně o marnotratnosti

Sorrentino Jepeho tázání o smyslu života propojuje s univerzálními úvahami o významu a postavení umění nebo náboženství. Toto komplexní, hluboké a rozjímavé dílo je podobné Jepeho životu. Je stejně tak opojné, jako marnotratné v ukázce nesnesitelné lehkosti bytí jeho prázdného života.

A je opravdu nádherné. Zvlášť ve spojení s hudebním podkresem. Režisér ho pojímá jako vizuální poctu Římu, městu, v němž se spojují sakrální i profánní aspekty života, městu, v němž se světci páří s děvkami, jak sám říká.

Proto se v hudební složce jeho filmu vedle sebe potkávají spirituální kompozice autorů jako Bizet nebo Arvo Pärt, s komerčním technem, dunícím v čtvrthodinovém úvodu na večírku, jehož extravagantní ráz vám připomene Luhrmannova Velkého Gatsbyho.

Krása jako estetická kategorie

Sorrentino natočil velké dílo, pracující s krásou nebo nádherou jako estetickou kategorií. O vyprázdněnosti okázalého života vypráví těmi nejpompéznějšími prostředky, které diváka zcela uhranou.

Pokud režisér letos získá Oscara za nejlepší cizojazyčný film, bude v těch nejpovolanějších rukou. Protože nám umožnil kus té velké nádhery sdílet a prožít na vlastní kůži. A já už jsem teď zvědavý, jaký styl vyprávění zvolí režisér pro svůj další film. Tipoval bych, že to bude něco minimalističtějšího.

Více na: http://avmania.e15.cz/velka-nadhera-recenze-filmu#utm_medium=selfpromo&utm_source=avmania&utm_campaign=copylink

Velká nádhera

Velká nádhera 1

Velká nádhera 1

 
Velká nádhera 2

Velká nádhera 2

 
Velká nádhera 3

Velká nádhera 3

 
Velká nádhera 4

Velká nádhera 4

 
Velká nádhera 5

Velká nádhera 5

 
Velká nádhera 6

Velká nádhera 6

 
Velká nádhera 7

Velká nádhera 7

 
Velká nádhera 8

Velká nádhera 8

 
Velká nádhera 9

Velká nádhera 9

 
Velká nádhera 10

Velká nádhera 10

 
Velká nádhera 11

Velká nádhera 11

 
Velká nádhera 12

Velká nádhera 12

 
Velká nádhera 13

Velká nádhera 13

 
Velká nádhera 14

Velká nádhera 14

 
Velká nádhera 15

Velká nádhera 15

 
 
Vytvořeno 30.1.2014 17:37:48 | přečteno 1374x | kino
load